Shutterstock

Achtergrond Verpakkingen

Duitse supers hebben recycling hoog op agenda

25 Mei 2021 - Linda van Eekeres

Vier a vijf verschillende kliko’s en separate bakken voor papier en karton. Duitsland  pakt recycling serieus aan. Ook Duitse retailers proberen minder plastic te gebruiken en verpakkingen steeds meer recyclebaar te maken.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jochem Wolthuis is Agrofoodmakelaar Duitsland voor Oost NL en ondersteunt vanuit het GO4EXPORT-programma ondernemers bij export op de Duitse markt. Hij organiseerde vorige week een webinar 'Uitpakken in Duitsland' en signaleert acht Duitse verpakkingtrends: duurzame, minimalistische, slimme en plasticvrije verpakkingen, kleine verpakkingsgrootte, verpakkingen met een vintage uitstraling, verpakkingen waarbij je door een venster de inhoud ziet en storytelling. Veel van de trends hebben dus met het milieu te maken. Zelfs de vintage verpakkingen en de verpakkingen waarbij je de inhoud ziet, kun je uitleggen als passend binnen de trend naar een hang naar puur en 'hoe het oorspronkelijk was'.

In Duitsland wordt jaarlijks 12 miljoen ton afval ingezameld, waarvan 52% door consumenten is weggegooid. Bij groente en fruit is het aandeel plastic in de verpakkingen respectievelijk 71% en 57%. Daarna volgt papier/karton met 26% en 36%. Het meeste verpakkingsmateriaal wordt gebruikt voor bessen/druiven en tomaten.

Duurzame plannen voor huismerken
Wolthuis zoomt in op welke duurzame plannen de grootste supermarktketens Aldi, Lidl, Edeka en Rewe hebben met de verpakkingen van hun huismerken. Lidl wil in 2025 20% minder plastic in de winkel en de verpakking van alle huismerkartikelen zo recyclebaar mogelijk maken.

Aldi heeft als doel voor de huismerken in 2025 in vergelijking met 2015 30% minder verpakkingsmateriaal te gebruiken en streeft ernaar dat eind 2022 100% van de verpakkingen van de huismerkartikelen recyclebaar is. Eind 2025 moet ook 40% van het groente en fruit onverpakt in de schappen liggen.

Rewe richt zich op 2030 om de verpakkingen van alle eigen merken milieuvriendelijker te maken. Eind 2025 moet er 20% minder plastic worden gebruikt voor het verpakken van huismerken. De keten test ook een systeem van herbruikbare bakjes voor de saladebar.  

Komkommers zonder plastic jasje
De grootste supermarktketen van Duitsland, Edeka, is onder meer van plan de hoeveelheid plastic en papieren draagtassen en de plastic tasjes waar je groente en fruit in kan doen, half 2022 met 30% gereduceerd te hebben. Dat het bij deze grote supermarktketens om heel veel plastic gaat, blijkt wel uit de voorbeelden die Edeka zelf communiceert. Met het aanbieden van komkommers zonder plastic jasje bespaart de keten 94 ton plastic per jaar. Door het plastic handvat van netjes met bijvoorbeeld citroenen weg te laten wordt 55 ton plastic per jaar minder weggegooid.          

Verplichte registratie verpakkingen
Producenten en distributeurs zijn verplicht de verpakkingen van de consumenten te verzamelen en milieuvriendelijk te verwerken. Dit wordt uit handen gegeven door middel van verplichte registratie. Sinds twee jaar is de nieuwe Duitse verpakkingsverordening (VerpackG) van kracht waarin de registratie- en meldplicht is geregeld voor alle bedrijven die verkoopverpakkingen in omloop brengen. 

Waar in Nederland registratie pas verplicht is voor partijen die meer dan 50.000 kilo afval in omloop brengen, is er in Duitsland geen ondergrens. Wie één pakketje bestemd voor wederverkoop, verzendt, moet zich dus al twee maal laten registreren. Een keer bij een duaal systeem en ook bij de 'Zentrale Stelle', het controlerend orgaan van de overheid.

Je moet dan ook weten uit welke materiaalsoorten verpakkingen bestaan en wat het gewicht is. Ook verzendverpakkingen moeten worden geregistreerd. Denk ook dozen, maar ook opvulmateriaal, zoals bubbeltjesplastic of piepschuim. De verhandelaar moet ook een prognose doen hoeveel verpakkingsmateriaal hij denkt dat kalenderjaar in Duitsland in omloop te brengen.

Wie als eerste een product in het verkeer brengt, is verplicht de verpakking twee keer te registreren, legt Julia Varenkamp van de Nederlands-Duitse Handelskamer uit. "Het gaat om verkoopverpakkingen, die consumenten in de winkel kan kopen." Wie levert aan restaurants, valt hier trouwens ook onder. Varenkamp: "Het is belangrijk om goed voorbereid producten naar Duitsland te verzenden. Het is verboden om zonder registratie te verkopen." De boete kan oplopen tot 2 ton.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden