Wijnproducenten en -verkopers hebben het niet makkelijk. Generatie Y en Z pakken niet zo snel een wijntje én daarnaast moet sinds een aantal jaar ook stevig geconcurreerd worden met gin-varianten en ambachtelijke bieren. De winstmarges zijn daardoor flink geslonken. Toch zijn er nog steeds kansen waarop ingespeeld kan worden. Denk aan het veranderen van de verpakking, het online afzetkanaal of alcoholvrije wijnen. Vijf trends.
Recent onderzoek toont aan dat de verkoop van wijn in het Verenigd Koninkrijk al zeker vijf jaar op rij daalt en ook in Nederland laten de cijfers een neerwaartse trend zien. De Europese Commissie verwacht dat de consumptie van wijn in de Europese Unie in het afgelopen jaar met ruim 8% gedaald is tot 24 liter wijn per persoon. Dat is niet vreemd, met het sluiten van de horeca in veel landen als gevolg van de coronacrisis. Toch is dat niet het enige obstakel in de sector. Zo blijkt namelijk ook dat jongeren minder alcohol drinken en dat vaker de voorkeur wordt gegeven aan ambachtelijke bieren of gin. Maar er zijn nog altijd kansen. We zetten ze op een rij.
1. Online shoppen is booming
Coolblue, Bol.com, Amazon.nl of de website van een van de vele supermarkten, we hebben er allemaal weleens wat besteld. En de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we die online bestelomgeving nog vaker hebben opgezocht. Dat geldt ook voor de wijnverkopen. Hoewel daar ook voor de coronacrisis al groene cijfers zichtbaar waren, is dat proces – net als in veel andere segmenten – afgelopen jaar wel enorm versneld. Het Britse 'Naked Wines' zag in de eerste twee maanden van de eerste lockdown bijvoorbeeld al een omzetstijging van 80%, waarbij ruim tweederde van de veelal nieuwe klanten online een bestelling deed.
Veel e-commercekenners verwachten dat dit een blijvende ontwikkeling is. Dat heeft niet alleen met het gemak van online bestellen te maken; het kost je zelf tenslotte geen moeite als het thuis wordt bezorgd. Met name het feit dat consumenten hierdoor de mogelijkheid hebben om thuis, in hun eigen vertrouwede omgeving, producten te vergelijken, maakt dat dit een grote kans is voor onder meer wijnproducenten.
2. Er zijn meer 'wijngelegenheden' ontstaan
Een van de grootste gevolgen van de coronacrisis was dat de horecagelegenheden hun deuren moesten sluiten. En waar drink je het snelst en vaakst een wijntje? Juist, als je uiteten of naar de kroeg gaat. Toen die mogelijkheid werd ontnomen, ontdekten consumenten andere gelegenheden om een wijntje te drinken. Daarbij kun je denken aan één glas bij het avondeten of 's avonds wanneer ze een van de streamingdiensten activeerden. Daarmee behoort 'het drinken van een wijntje' niet meer alleen tot een feestgelegenheid, maar kan het ook gezien worden als een vorm van ontspanning. Vooral lichtere wijnen, zoals rosé, hebben hier volgens kenners profijt van.
3. Individuele verpakking is uitkomst
Een nadeel van het opentrekken van een fles wijn 's avonds, is dat je die vervolgens ook het liefst binnen 24 uur moet consumeren. Laat je de fles een paar dagen staan, dan kan je het zure restant meteen door de gootsteen gooien. En daar zitten we – met het oog op voedselverspilling – natuurlijk niet op te wachten. Veel consumenten willen 's avonds gewoon één wijntje drinken en daardoor is er behoefte ontstaan aan kleinverpakkingen. Denk daarbij aan wijn in blik, vooral in het Verenigd Koninkrijk heeft dat product een vlucht genomen. Het is een ontwikkeling die standhoudt volgens kenners, omdat het drinken van wijn – zoals in het tweede punt benoemd – niet meer alleen voor feestgelegenheden is.
4. Veel winst te halen in alcoholvrije wijnen
Een andere ontwikkeling die veel potentie biedt, zijn de alcoholvrije wijnen of wijnen met een laag alcoholpercentage. Kijken we naar de markt van alcoholvrije bieren, dan is die markt nog altijd booming. In het Verenigd Koninkrijk liet die markt afgelopen zomer een stijging zien van 58%. De totale verkoop van niet-alcoholische dranken steeg daar met maar liefst 170%. In Nederland is die stijging kleiner. Hier steeg het percentage alcoholvrije bieren afgelopen jaar met 2,8%. Dat betekent dat één op de veertien bieren die gedronken wordt alcoholvrij is. Alcoholvrije speciaalbieren zijn meer in trek, daar was de stijging maar liefst 65,9%.
De wijnsector loopt echter nog ver achter op dit gebied. Dat heeft voornamelijk te maken met de vele problemen in de productie ervan en het creëren van de juiste smaak, melden kenners. De verwachting is wel dat blijvende investeringen op het gebied van dealcoholisatie hier verandering in kunnen brengen. Dat er potentie is, hebben de bieren in ieder geval al aangetoond.
5. Wijn van eigen bodem
Dan hebben we tenslotte nog 'local for local'. In de coronacrisis vonden steeds meer consumenten hun weg naar de lokale boer. Niet alleen omdat ze de drukke supermarkt wilden mijden, maar ook omdat er steeds meer aandacht is onder consumenten voor natuur, milieu en klimaat. Die trend zet door, zo is de verwachting. En dat biedt kansen voor Nederlandse wijnproducenten. In ons kikkerlandje waren in 2019 ruim 170 wijngaarden, met een gezamenlijke oppervlakte van circa 320 hectare. Vooral zij kunnen komende jaren profiteren van de milieubewustere consument.