Wut_Moppie / Shutterstock.com

Achtergrond Bedrijfscatering

Cateraar verlegt focus van kantine naar thuiswerker

3 Juni 2021 - Jeannet Pennings

De bedrijfskantine draait sinds corona op een laag pitje. Cateraars zijn naarstig op zoek naar nieuwe kanalen om de thuiswerkers te bereiken met koffie, lunches en snacks. Daarbij zijn de pijlen onder meer gericht op de horeca. Een trend die al langer gaande was, maar nu in een stroomversnelling komt.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Albron, na Sodexo het grootste cateringbedrijf van Nederland, neemt per 1 juli de keten 'Coffeecompany' over van JDE Peet's. Dat maakte het bedrijf begin deze week bekend. Het lijkt een opvallende, maar is zeker geen onlogische, stap. Door de coronapandemie is thuis werken het nieuwe normaal. Kantoorpanden blijven sinds maart 2020 grotendeels leeg en in veel bedrijfskantines is het sindsdien stil. Bedrijfscateraars hebben het zwaar. Zij zagen hun omzet in 2020 met 37% dalen en ook dit jaar wordt uitgegaan van een omzetdaling van 29%, aldus Rabobank.

Vaker thuis werken, ook na corona
De vooruitzichten voor deze cateraars zijn allerminst optimistisch. Herstel lijkt verder weg dan ooit. Uit een enquête van RaboResearch blijkt dat Nederlands kantoorpersoneel in de periode ná corona gemiddeld twee dagen per week thuis wil werken. Voor corona was dat gemiddeld één dag per week. Die extra thuiswerkdag betekent dat mensen minder op of in de buurt van kantoor lunchen. Cateraars, broodjeszaken en gemakswinkels (kleine supermarkten) kunnen daardoor samen ruim €400 miljoen per jaar aan omzet mislopen.

Meer thuis werken betekent dat er vaker op een andere locatie wordt geluncht of gesnackt. Mogelijk ook met andere producten, uit andere kanalen, van andere leveranciers. We blijven immers lunchen. Cateraars (en ook uitbaters van broodjeszaken en gemakswinkels) doen er volgens Rabobank dus goed aan hun focus te verleggen. Bijvoorbeeld door in te zetten op schaalvergroting, meer horeca-achtige cateringconcepten of bezorging.

Verschuiving richting horeca
En die ontwikkeling is in de praktijk inmiddels gaande. Het voorbeeld van Albron en Coffeecompany is er daar één van. Daarmee breidt het cateringbedrijf haar portfolio verder uit. De traditionele cateringactiviteiten werden eerder al aangevuld door te investeren in onder meer lunchroom Anne & Max, patatketen Frites Affair en broodjeszaak Le Perron.

Nieuw is de verschuiving van bedrijfscatering naar horeca dus niet. Ook vóór corona zagen cateraars al een trend van vaker buitenshuis en buiten kantoor eten en drinken. "We zien al 15 jaar dat bedrijfscatering krimpt", zei Mark Hartmans van Albron eerder deze week in Het Parool. "Wij zien juist groei in horeca." En dus is Albron van plan bovenop de huidige 31 Coffeecompany-vestigingen in de komende vier jaar nog eens 18 nieuwe vestigingen te openen.

Bedrijfskantine verandert
De coronacrisis heeft de ontwikkelingen binnen de traditionele bedrijfscatering versterkt. Om bestaande bedrijfskantines rendabel te houden, wordt personeel flexibeler ingezet en maken versbereide maaltijden plaats voor voorverpakte producten. Ook zullen bedrijfskantines steeds vaker functioneren als onbemande to-go-shops of pick-up-points waar vooraf bestelde lunches afgehaald kunnen worden.

En ondertussen verbreden bedrijfscateraars hun activiteiten. Het internationale Sodexo, de grootste cateraar van Nederland, sloot eind mei nog een deal met bezorgdienst Just Eat Takeaway. Daarmee kan Sodexo bedrijfslunches bij werknemers thuis bezorgen. Om te beginnen in België. In landen als België en Frankrijk krijgen veel werknemers namelijk geld van hun baas om te lunchen. Dat gebeurt in de vorm van een cheque of betaalkaart, zoals die van Sodexo.

Lunchen thuis of bij ander bedrijf
In april sloot Sodexo al een deal met Uber Eats in Frankrijk, zodat werknemers hun restaurantpas ook thuis kunnen verzilveren. In Nederland kennen we een dergelijke pas niet, dus kijken bedrijfscateraars naar andere mogelijkheden om in te spelen op de thuiswerktrend. Daarbij kan ook gedacht worden aan het openstellen van de bedrijfskantine voor andere bedrijven. Zit het bedrijf waar je werkt niet om de hoek, maar een ander bedrijf wel? Dan kan het zo maar zijn dat je je lunch daar nuttigt. Eén ding is zeker: corona wakkert de creativiteit van ondernemers in de cateringbranche verder aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden