Alan Porter laat een plaatje zien op een website. "Biologische tomaten staat er, maar die tomaten lijken verdacht veel op aardappelen." Hij bedoelt maar: "Dit is niet owning the digital shelf." Porter is content strateeg en directeur productmarketing bij softwarebedrijf Nuxeo. Volgens hem zijn bedrijven door de coronapandemie meer dan ooit gedwongen om te bedenken hoe ze online met hun klanten omgaan.
Porter sprak op het webinar Owning the digital shelf: Strategies for Food & Beverage Companies. "De komende 3 tot 4 jaar zitten we in een consumenten renaissance", stelt hij. Het digitale schap is daarbij onmisbaar. Wat bedoelt hij precies met dat digitale schap? "De mogelijkheid om online te kopen en te laten bezorgen, maar ook om daar rond te snuffelen of te bestellen en in de winkel op te halen."
Porter geeft nog een voorbeeld van hoe het niet moet: onlangs bestelde hij iets online om het in de winkel op te halen. Toen hij met zijn vrouw bij de winkel kwam, was het product daar helemaal niet op voorraad. "De data van de winkelvoorraad was blijkbaar niet gekoppeld aan de website, alleen welke winkels er allemaal waren." Daarom moet je alle data en content in de digitale omgeving brengen. Niet alleen plaatjes, adviseert Porter. Ook moet je voor de producten die je verkoopt relevantie informatie geven, bijvoorbeeld over hoe je het moet gebruiken of welke ingrediënten erin zitten.
De content strateeg geeft een aantal tips. Ten eerste adviseert hij de bibliotheek met ingrediënten, nieuwe productlijnen, foto's of andere data te optimaliseren, zodat iets 'niet alleen te zoeken, maar ook te vinden is'. "De toegang tot en gebruik van mediaproducties heeft echt waarde voor een bedrijf." Weet wat je hebt, zegt hij, want het blijkt dat als medewerkers niet kunnen vinden wat ze zoeken, de meerderheid nieuwe foto's of video's gaat maken. Dat kan weer tienduizenden euro's kosten. Het is volgens hem daarom belangrijk om verzamelingen van content en data te centraliseren.
Digitale omgeving moet verbonden zijn fysieke wereld
Ook belangrijk is volgens Porter het creëren van een 'brand store'. "Zoek uit wat de focus is, maak het onderscheidend en houdt het constant." De digitale omgeving moet verbonden zijn met de fysieke wereld, hetzelfde uitstralen in de winkel als online of op social media. Het gaat volgens Porter nog weleens mis als een product in een nieuw jasje wordt gestoken en je in de supermarkt met een heel andere verpakking in je handen staat dan online is te zien.
'Machine learning' toepassen is volgens Porter een manier om nauwkeuriger te werken. "Je kunt een computer het verschil tussen een tomaat en aardappel leren", zegt de content strateeg. Hij ziet ook een trend om kant-en-klare componenten te gebruiken voor design op bijvoorbeeld verpakkingen. Deze kan dan makkelijk worden aangepast, bijvoorbeeld voor verkoop in andere landen.
Als je iets wilt verbeteren aan je digitale omgeving, adviseert hij om het klein te houden. "Geen mega-probleem. Vind iets, waar je iets uit kan halen. Als je dit kan oplossen, wat gebeurt er dan in de rest van de organisatie?" Ook raadt hij aan te kijken door de bril van een consument: "Kijk wat andere retailers doen, kijk naar bedrijven die in dezelfde soort branche zitten. Wat zijn jouw favoriete merken en waarom? Wat vind jij als consument prettig. Lever dat ook."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.