De winkels gingen dicht, de kroegen en restaurants sloten de deuren én we konden ook niet meer sporten. Het resultaat: we gingen massaal het internet op. Afgelopen jaar hebben we in Nederland voor €26,6 miljard uitgegeven bij webshops. Een stijging van 7% met een jaar eerder. En die massale toevlucht naar het web heeft gevolgen, zo blijkt nu. Er namelijk een groot tekort aan verpakkingen – vooral karton – ontstaan. Dat zet de prijs onder druk.
Het aantal online aankopen steeg het afgelopen jaar met 27% naar 335 miljoen. Gemiddeld deed een Nederlander in het coronajaar 24 aankopen, terwijl dat er een jaar eerder nog 19 waren. De stijging is natuurlijk niet vreemd, we konden immers onze spullen niet meer in de fysieke winkel halen (behalve in de supermarkt dan). In totaal gaven we bij deze webshops €26,6 miljard uit, een stijging van 7% vergeleken met een jaar eerder. Vooral de categorieën Home & Living (+83%), Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%) zagen flinke plussen.
Die toename in het aantal online aankopen leidde tegelijkertijd tot een toename in de vraag naar vooral kartonnen verpakkingen. De keuze voor (vouw)karton wordt volgens het Belgische verpakkingsbedrijf DUCAJU steeds vaker gemaakt om twee redenen: zichtbaarheid en milieu. "Een kartonnen verpakking kan naar eigen smaak worden opgemaakt. Zo kan je de zichtbaarheid van je product fors vergroten", schrijft het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de dozen van CoolBlue of die van Supspace. "Daarnaast is de impact op het milieu bij karton fors kleiner dan bij plastic." Dat laatste valt vooral bij de consument in goede aarde.
Tekort aan verpakkingen doet prijs stijgen
Maar die grote vraag naar kartonnen verpakkingen heeft ook een keerzijde. De prijzen voor grondstoffen rijzen de pan uit en de markt voor karton blijft niet gespaard. Dat heeft onder meer te maken met een tekort aan oud papier. Het Financieele Dagblad schreef eerder al dat de prijs voor karton afgelopen periode met 30% tot 65% gestegen is. Vermeulen Verpakkingen ondersteunt dit bij Omroep Fryslân. Ook zij zien een stijging in de kosten. De verwachting is dat die hogere kosten uiteindelijk doorberekend worden aan de consument.
De trend is niet vreemd. De prijs van karton stijgt al jaren, gezien online shoppen steeds populairder wordt. De coronacrisis heeft die trend louter versneld. Toch is het volgens experts nog maar de vraag of de prijs ooit terugkeert naar het oude niveau. Afspraken met leveranciers worden vaak gemaakt voor een periode van drie maanden tot één jaar. Het grondstoffentekort is niet zomaar opgelost en ook de logistieke problemen houden naar verwachting voorlopig aan, voorspelde ING. Maar zoeken naar alternatieven heeft ook geen nut. Ook de prijs van bijvoorbeeld plastic stijgt, melden verschillende bedrijven.
De enige manier voor veel bedrijven om tijdig te kunnen blijven leveren, is – volgens analisten - om voldoende in te kopen en de vorraad op te slaan. Tegelijkertijd wordt de situatie op de wereldmarkt daar niet beter van. De druk op de logistiek wordt dan immers nóg hoger. Zij verwachten daarom dat de horecabedrijven en foodservicebedrijven die veel verpakkingen gebruiken zeker de rest van het jaar nog problemen gaan ondervinden van het tekort aan onder meer karton en moeten dealen met hogere prijzen.