De verkoop van alcoholvrije dranken laat wereldwijd een stijgende lijn zien, al is de acceptatiegraad in het ene land al wel groter dan in het andere. Dat verschil zie je ook tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Uit nieuw onderzoek van Lumina Intelligence blijkt dat veel Britten de prijs van het alcoholvrije alternatief nog te hoog vinden. In ons eigen kikkerlandje wordt dat niet herkend, zo meldt de Vereniging Nederlandse Brouwers desgevraagd. Hoe zit dat?
Voor inwoners van het Verenigd Koninkrijk is de prijs van een alcoholvrij drankje nog te hoog. Dat blijkt uit het nieuwe Lumina Intelligence Low2No Alcohol Report 2021. Ruim 16% van de ondervraagden vindt de prijs een grote barrière. Daarnaast geeft 14% aan dat de prijs-kwaliteitverhouding niet naar behoren is. En nog eens 11% ziet niet in dat alcoholvrij bier gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Ook de vindbaarheid van alcoholvrije producten in de Britse supermarktketens is een probleem, zo geeft eveneens 11% aan.
Wordt alleen gekeken naar de verkoop in de Britse horeca, dan is het meestgenoemde argument om over te stappen op alcoholvrij, het feit dat iemand de BOB is. Behalve in Londen. Daar is aantrekkelijkheid van het product wat belangrijker. Niet vreemd, want het autobezit in de hoofdstad ligt ook fors lager. Binnen de detailhandel is dat vooral om te experimenteren. Zo'n 12% geeft aan het te kopen in de supermarkt, omdat ze wat nieuws willen proberen.
Nederland kent hogere acceptatiegraad
Ook in Nederland neemt de verkoop van alcoholvrije dranken toe, zo bleek eerder al uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Vooral alcoholvrij bier is in trek. Afgelopen jaar steeg de verkoop daarvan met 8,5%. "Dit houdt in dat nu één op de veertien bieren die gedronken wordt, alcoholvrij is", zo schreef de brancheorganisatie toen in een persbericht. De toename in alcoholvrijbier wordt voor een groot deel veroorzaakt door de stijging van alcoholvrij speciaalbier. De verkoop daarvan steeg met 65,9%.
De barrière van een te hoge prijs is niet terug te zien in die groeicijfers. "Wij herkennen dat ook helemaal niet. Het is een snelgroeiend segment, met een breed aanbod. Consumenten zien het als een goed alternatief. De acceptatiegraad in Nederland lijkt daarmee hoger te zijn dan in het Verenigd Koninkrijk." Volgens de Vereniging Nederlandse Brouwers is het niet vreemd dat de acceptatiegraad hier hoger is. "We lopen als Nederland echt voorop. We zetten het als een serieus product neer, ook nu rondom het Europees Kampioenschap Voetbal."
Blonnie Whist van Lumina Intelligence laat in een bericht weten dat het niet per se noodzakelijk is om de prijs te verlagen. "We moeten er juist voor zorgen dat consumenten het gevoel hebben dat het prijskaartje gerechtvaardigd is. Veel merken bieden dezelfde smaak en beleving als hun alcoholvolle tegenhanger. Moet een gebrek aan alcohol resulteren in een goedkoper product? Niet als het dezelfde kwaliteit en volle smaak biedt."