De huidige ontwikkelingen van de bevolking in de Europese Unie zijn een grote uitdaging voor voedingsmiddelenproducenten. De kleiner en ouder wordende bevolking leidt tot veranderingen in onder meer het consumptiegedrag. Dat stelt ABN Amro in het rapport 'Vergrijzing in Nederland en Duitsland raakt voedselproducent'. Hoe kunnen voedingsmiddelenproducenten daar komende decennia op inspelen?
Nederlandse bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie zullen komende decennia nadrukkelijker rekening moeten houden met de demografische ontwikkelingen in de Europese Unie. Kort gezegd: door vergrijzing en een algehele bevolkingskrimp kan het (internationale) afzetvolume onder druk komen te staan. Dat meldt ABN Amro in een nieuw rapport. "Om een goede risico-inschatting te maken, is het belangrijk dat foodbedrijven de gevolgen van een kleinere en vergrijzende bevolking op hun portfolio en afzetkanalen in kaart brengen", adviseert de bank. "Een innovatieve organisatie en productieketen, die snel kan inspelen op veranderende behoeften blijft daarom belangrijk."
Veranderd consumptiegedrag
De vergrijzende en krimpende bevolking in de Europese Unie heeft onder meer gevolgen voor het algemene consumptiegedrag. "Oudere consumenten laten zich vaker leiden door fysiologische en sociologische veranderingen. Denk daarbij aan afnemende spiermassa of het overlijden van een partner." Ook meldt ABN Amro dat de behoefte aan calorieën afneemt en ouderen baat hebben bij andere nutriënten. "Mannen ouder dan 50 jaar consumeren 10% minder calorieën en na hun zeventigste gaat dit met nog eens 11% omlaag. Bij vrouwen is dit een daling van respectievelijk 4% en 3%."
Nederlandse (én Duitse) consumenten boven de 55 jaar eten vaker verse producten als vis, fruit, kaas, boter en aardappelen. Daarentegen consumeren ze juist minder bewerkte producten als vleesvervangers, chocolade of pizza's. "Dit heeft naar verluidt te maken met de tijd waarin de verschillende generaties zijn opgegroeid." Een opvallend verschil tussen beide landen is wel de consumptie van koek. In Nederland worden koeken vaker gegeten door oudere consumenten, terwijl dat in Duitsland juist de jongere generatie is. Voor de consumptie van tomaten is de trend precies omgekeerd.
Ook blijkt dat oudere Nederlandse en Duitse consumenten een duurzame productie belangrijker vinden dan jongeren. Kleinere verpakkingen zijn deels daardoor – naast het feit dat ouderen sneller een partner verliezen – meer in trek bij de oudere consument. Dit voorkomt onnodige uitgaven en verspilling. De komende tien jaar neemt het aantal eenpersoonshuishouden in Nederland – volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) – met 10% toe. Het aantal verkochte eenpersoonsverpakkingen zal daarmee ook een stijgende lijn laten zien. Ook verse kant-en-klaarmaaltijden zijn in trek bij deze generatie. Dat hangt weer samen met die fysiologische redenen als een lichamelijke beperking.
Kansen voor de foodsector
Bovenstaande biedt natuurlijk ook genoeg kansen voor de foodsector. Denk aan de producenten van verse, kant-en-klaarmaaltijden. Nu de groep ouderen groter wordt, is voor hen een groeimarkt zichtbaar in zowel Nederland als Duitsland. "Door samen te werken met bijvoorbeeld leveranciers van maaltijdboxen of maaltijdbezorgers kunnen fabrikanten van kant-en-klaarmaaltijden of verspakketten hun afzet verhogen. Ze kunnen bijvoorbeeld gezamenlijk onderzoek doen naar de fysiologische veranderingen bij oudere consumenten", aldus ABN Amro.
Ook op het gebied van verpakkingen valt nog veel te winnen. In het onderzoek van ABN Amro staat dat ouderen steeds meer moeite hebben om verpakkingen te openen. Twee derde van de consumenten heeft meer dan eens last van 'wrap rage'. Ook te strakke deksel zijn een ergernis. Een eenvoudigere verpakking kan dus een oplossing zijn om op in te zetten nu vergrijzing meer en meer een rol speelt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.