Een groter contrast dan tussen PostNL en Heineken was bijna niet mogelijk op het webinar van ING 'Swimming with black swans'. PostNL zag zijn volume verdubbelen, terwijl Heineken in landen waar de bierbrouwer voor 100% afhankelijk is van de horeca, de omzet helemaal zag wegvallen.
De zwarte zwaan, de onvoorziene gebeurtenis, was hier natuurlijk de coronapandemie. De CEO's van beide ondernemingen, Herna Verhagen en Dolf van den Brink, waren vrijdag te gast op het webinar waar 1.500 mensen op inlogden. Voor Heineken is de coronapandemie de grootste crisis waar het bedrijf voor heeft gestaan, zette Van den Brink uiteen. "In sommige landen hebben de overheden brouwerijen gesloten. Daarbij is de thuisconsumptie 30 to 40% gestegen." De afzet van Heineken wordt nog steeds beïnvloed door de pandemie. Van den Brink: "Azië gaat opnieuw op slot, in Zuid-Amerika is het waarschijnlijk op zijn ergst en in Zuid-Afrika is begin deze week alles op slot gegaan."
Gewend aan ontwrichting
Van den Brink begon in juni 2020 als CEO en verhuisde terug naar Nederland na 15 jaar in landen als Congo, New York en Mexico. "Ik kocht op 23 januari 2020 mijn eerste mondkapje in Singapore, waar ik toen woonde. De hele mindset was dat we Covid-19 net als bij SARS onder controle gingen krijgen. We wisten niet dat het een wereldprobleem ging worden."
Er lag geen plan voor een pandemie bij Heineken, maar wat volgens de topman hielp was dat veel countrymanagers in ontwikkelingslanden en merging markets hebben gewerkt in en gewend zijn aan ontwrichting. "Ook is een lokale manager bij ons helemaal verantwoordelijk voor de lokale markt. Je hoeft niet voor elke beslissing terug naar Amsterdam." Daardoor kan Van den Brink het grootste gedeelte van zijn tijd gebruiken om de blik op de toekomst te richten. "Waar komen we vandaan, waar gaan we naartoe en hoe komen we sterker uit deze crisis." Hij haalt daarbij Henry Kissinger aan: "The historic challenge for leaders is to manage the crisis while building the future."
Herna Verhagen die aan het roer staat bij Post NL - dat ook Heineken distribueert, aldus de topvrouw - geeft aan dat er bij PostNL wel een scenario lag. "We hadden verschillende scenario's, een pandemie-achtig was daarbij. Dat hielp ons om snel stappen te zetten om de organisatie gezond te houden."
PostNL verwacht verdere groei online-bestellingen
Wat de onlinegroei betreft, verwacht Verhagen dat die met het versoepelen van de coronamaatregelen niet verdwijnt. "Het gedrag is veranderd. Ik verwacht niet dat dat wordt teruggedraaid, maar juist verdere groei stimuleert. Online gaat naar een nieuw level en voor 2022 en 2023 verwachten we opnieuw groei. Het is een uitdaging om de organisatie en het aantal medewerkers uit te breiden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.