Plantaardige eiwitten zijn wereldwijd in opkomst, al is de acceptatiegraad in het ene land groter dan in het andere. In ons eigen land liggen de supermarkten bijvoorbeeld al vol met plantaardige alternatieven; denk aan alternatieven voor vlees en zuivel, maar ook plantaardige vis is steeds meer in trek. In de Aziatische grootmacht China zijn ze nog lang niet zo ver. Daar krijgen plantaardige eiwitten pas net voeten in de aarde.
Dierlijke eiwitten worden in China al jaar en dag als zeer belangrijk beschouwd. Kijk alleen al naar de gigantische varkensvleesconsumptie tijdens het Chinees Nieuwjaar. Het is daarom niet vreemd dat de markt voor plantaardige eiwitten maar moeilijk een voet tussen de deur kreeg. Daar lijkt nu verandering in te komen, meldt een rapport van The NPD Group. Volgens het onderzoeksbureau worden plantaardige eiwitten steeds meer geaccepteerd, omdat Chinese consumenten actief op zoek zijn naar een eiwitrijk voedingspatroon. Het gaat om een acceptatiegraad van 90%.
Klein aandeel, maar wel groeiend
"Het lijdt daarom geen twijfel dat Chinese consumenten plantaardige eiwitten steeds vaker zien als gezondere alternatieven voor traditionele dierlijke eiwitten", zo schrijft Gimantha Jayasinghe, senior vicepresident van APAC Foodservice bij The NPD Group, in het onderzoek. "Maar… tegelijkertijd hebben plantaardige eiwitten nog een lange weg te gaan ten opzichte van 'gewoon' vlees." Uit het rapport blijkt bijvoorbeeld dat plantaardige eiwitten nog maar een klein aandeel hebben in de gehele eiwitmarkt. Positief is overigens wel dat de retentiegraad toegenomen is van 53% in oktober 2020 naar 68% in januari 2021. Kortom: steeds meer Chinezen kiezen een tweede keer ook voor de plantaardige variant.
Restaurants voeren de boventoon als het gaat om het aanbieden van plantaardige eiwitten. Het percentage restaurants dat plantaardige eiwitten serveert, komt uit op zo'n 52%. In de retail is dat percentage nog lager en hebben dierlijke eiwitten nog de voorkeur. Die percentages liggen hoger in de grote steden als Shanghai en Beijing, waar veganisme en plantaardig al wel een stempel hebben gedrukt. Niet vreemd, ook in Nederland zien we dat in Amstedam en Den Haag dit soort trends zich sneller ontwikkelen. Verwacht wordt dat de plantaardige markt in China ieder jaar met 20% tot 25% kan groeien. Uiteindelijk zal die groei afzwakken, op het moment dat de kleine locaties overtuigd moeten worden.
Dat de Chinezen over het algemeen steeds nieuwsgieriger worden naar het consumeren van plantaardige eiwitten, komt onder meer door de invloed van social media. Ongeveer 48% van de ondervraagde Chinezen geeft aan via social mediakanalen informatie te hebben verworven over de voedingswaarden van plantaardige producten. Daarnaast geeft 41% aan dat advertenties die gericht zijn op gezondheid en welzijn ook een grote rol speelden.
Dierlijke eiwitconsumptie
In de Chinese foodservicemarkt – denk aan supermarkten – komt het percentage plantaardige eiwitten uit op 40%. Kip is daarmee leidend, met 30% van het marktaandeel. Daarna volgen rundvlees en varkensvlees. Rundvlees en kip worden vooral geconsumeerd in kleinere (1 persoons) huishoudens en varkensvlees in grotere (2+ persoons) huishoudens.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.