Voor volgende week is éindelijk zonnig weer voorspeld, met temperaturen variërend van 22 tot 25 graden. Het ideale weer om de barbecue weer af te stoffen. En als het gaat om barbecueën, experimenteren we er flink op los in Nederland. Naast vlees en vis, is ook steeds meer aandacht voor groenten op de barbecue. Iets waar supermarkten steeds meer op inspelen. En de ouderwetse barbecue heeft daarnaast plaatsgemaakt voor kamado’s als een Green Egg of The Bastard. Toch zijn we in Nederland nog niet zo avontuurlijk als het gaat om sausjes.
Door de coronapandemie waren Nederlandse consumenten het merendeel van het afgelopen jaar aan huis gebonden en dat was zichtbaar in verkoopcijfers van saus. In het weekend frituurden (of airfryerden) ze hun eigen patat en 's avonds nam de behoefte aan een zelfgemaakte borrelplak toe. Nederlanders creëerden hun eigen verwenmoment. Unilever profiteerde daarvan, zo bleek uit de sausverkoop over het derde kwartaal van 2020. In een reactie op een artikel van Vice meldt de voedingsmiddelengigant uiteindelijk over het hele jaar twee miljoen potjes mayonaise extra verkocht te hebben. Nederlanders aten volgens de multinational zo'n 10% meer mayonaise dan een jaar eerder. Ook knoflooksaus was in trek.
De maatregelen tegen het coronavirus zijn inmiddels versoepeld en de verkoopcijfers van saus lijkt weer enigszins te normaliseren. Toch komt er alweer een nieuwe piek aan voor de sausverkopers: de zomerperiode. De periode waarin we volop barbecueën. En wie organiseert er nou een barbecue zonder sauzen?!
Gezondere variant in trek of niet?
Er zijn grofweg twee consumentengroepen te onderscheiden als je kijkt naar de consumptie van sauzen. "Een gedeelte van ongeveer 43% let bovengemiddeld veel op de ingrediënten. Denk dan aan het suiker-, zout- en vetgehalte", zo laten ze bij Remia desgevraagd weten. "Een ander gedeelte – van ongeveer 33% – wil gewoon genieten. Zij willen bijvoorbeeld een mayonaise met een volle smaak. Een saus die juist lekker vet is." Die laatste groep kiest voor smaak boven voedingswaarde en heeft al keuze zat in het sausschap van de supermarkt.
Die eerste groep, dat is een groep waar veel producenten tegenwoordig op inspelen. "Toch is dat nog heel breed. Binnen mayonaise ligt de focus bijvoorbeeld sterk op het creëren van plantaardige variaties en binnen de dressings is juist veel vraag naar minder suiker en zout. Een algemene trend is wel dat deze consumenten minder calorieën willen binnenkrijgen als ze een saus consumeren." Remia heeft daarom recent de 'Fritessaus Zero' geïntroduceerd, met 0% suiker. "Dat is een product dat uitstekend binnen die eerste consumentengroep past. Anderzijds bieden we ook light mayonaises of vegan mayonaises aan. Als sausfabrikant willen we uiteindelijk wel iedereen kunnen bereiken."
Met betrekking tot vegan mayonaise is Remia niet alleen. Tweeënhalf jaar geleden startten Geert Kranendonk en Glenn Kruisselbrink met afstudeeropdracht Mayoneur. Hun vegan mayonaiselijn bereikte afgelopen april een mijlpunt. Er werd een contract getekend met Detailresult Groep. Daarmee kwam het product in de Dirk en Dekamarkt te liggen. En populair bleek het. "We hebben daar een actie gedaan, de probeerprijs is ongeveer 52% van de normale prijs. Dirk en DekaMarkt hadden 10.000 flesjes besteld, maar we hebben er daar al 23.000 verkocht." Inmiddels lopen er gesprekken met Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt, Jumbo en Hoogvliet.
Weinig avontuurlijk met saus
Maar daar waar Nederlandse consumenten in vleessoorten, groenten en barbecuematerieel volop experimenteren, doen ze dat niet als het gaat om de sauzen. Veel verder dan een vegan-variant gaat het namelijk niet. "We zien wel een blijvende trend naar de wat meer smokey barbecuesauzen, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten", melden ze bij Remia. "Dat is de reden dat wij in 2014 met een smokey-sauzen-serie zijn gekomen. Vooral de barbecueërs die meer luxe willen – bijvoorbeeld degenen die op een kamaro of low&slow barbecueën - hebben daar interesse in." Volgens Remia komt dat doordat zij veelal zelf vlees marineren. "Een smokey saus is daar een stuk geschikter voor dan een normale saus als mayonaise of ketchup. Datzelfde geldt voor het aflakken van vlees."
Toch kiest de gemiddelde Nederlander nog altijd voor de 'normale' saus. "Knoflook- en cocktailsaus staan toch echt nog wel bovenaan. Er wordt vaak een derde variant gekozen, maar die verschilt heel erg: van een zoete kerriesaus met ananas tot een wat pittigere saus. Overigens zijn ook fritessaus, ketchup en satésaus erg populair bij de barbecue." In Nederland houden we dus duidelijk wel van een sausje op ons barbecuefeestje, maar het moet niet té gek worden.