De wereldwijde voedingsmiddelenindustrie kampt met de hoogste inflatie in zo’n tien jaar tijd. Voor veel retailers en restaurantketens zit er niets anders op dan de strategieën te herzien: de prijzen voor voedingsmiddelen gaan omhoog en er wordt tegelijkertijd een poging gedaan de eigen kosten te verlagen. Consumenten in de Verenigde Staten gaan dit de komende tijd al merken, voorspellen verschillende analisten.
General Mills, Campbell Soup en JM Smucker. Het zijn slechts drie van de vele voedselproducenten in de Verenigde Staten die de groothandelsprijzen voor hun producten verhogen. Ook de Amerikaanse consument ervaart dat. Zo hebben onder meer Goldfish-crackers en Folgers-koffie een prijsverhoging doorstaan. Maar niet alleen in de supermarkt moet meer betaald worden, ook in restaurants – waaronder Shake Shack en Denny's – zijn de prijzen over juni fors gestegen (+4,2%). Overigens is het geen vrije keuze van deze ketens, maar een verplichting door de hogere kosten voor ingrediënten, transport, arbeid en verpakkingen.
Consument meer laten betalen
In de eerste plaats ervaren veel Amerikaanse consumenten die hogere kosten bij de producenten in de supermarkt. Voedingsmiddelengigang Conagro Brands heeft bijvoorbeeld onlangs de prijzen voor tomaten in blik van Hunt moeten verhogen. Ook de producten van Chef Boyardee zijn de afgelopen periode duurder geworden. Dit heeft – zo meldt het voedingsmiddelenbedrijf – te maken met de hoge staalprijzen. Een van de vele grondstoffen die onderworpen is aan een stijgende prijs.
Het is niet de enige tactiek die wordt toegepast om consumenten meer te laten betalen. Zo worden er minder kortingsacties aangeboden. General Mills én Danone kiezen voor deze route. Kortingen zijn er wel, maar ze zijn minder fors. De producent van zuivelproducten verschuift de kortingen daarnaast naar duurdere en winstgevendere artikelen. Ook in restaurants wordt deze tactiek toegepast. Burger King voorspelde eerder dat het verwacht dat het aantal kortingen dit jaar met 3% zal dalen. Andere fastfoodketens, zoals McDonald's, promoten juist duurdere producten; in de hoop dat consumenten daarvoor kiezen.
Zelf kosten besparen
Natuurlijk wordt niet alles verhaald op de consument. Voedingsmiddelenbedrijven zoeken ook zelf naarstig naar manieren om de kosten te verlagen. Zo is zuivelcoöperatie Tillamook overgestapt op kleinere ijscontainers. Kellogg en Oreo hebben de verpakkingen aangepast. Mondelez, de producent van de Oreo-koekjes, introduceerde afgelopen jaar bijvoorbeeld de 'two-pack'. Daar kan een hogere marge op behaald worden. Ook wordt gekeken naar de prijs van bepaalde grondstoffen, zo is plastic duurder geworden. Een manier om kosten te besparen is door over te stappen op andere grondstoffen, beweert Fresh Cravings.
In restaurants wordt vooral bespaard op de portiegrootte, een tactiek die veel ketens verkiezen boven het verhogen van de prijzen. Al komt het natuurlijk wel op hetzelfde neer, want de consument betaalt hetzelfde voor minder. Een andere optie: het menu versimpelen. "Hierdoor kunnen keukens efficiënter werken, kan geld bespaard worden op de opleiding van werknemers en is er minder afval", aldus de analisten. Technomic schat dat in het eerste kwartaal van dit jaar ongeveer een vijfde minder items werd vermeld op het menu dan een jaar eerder.