Nederlandse consumenten hebben over de eerste zes maanden van het jaar meer groenten en fruit gekocht dan afgelopen jaar in dezelfde periode. Dat blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK. Op het gebied van fruit worden bananen en appels door consumenten het vaakste in het winkelmandje gestopt. Qua groenten kopen consumenten het liefste tomaten en uien.
De toegenomen interesse onder Nederlandse consumenten in groenten en fruit zet door. Over de eerste zes maanden van het jaar kochten huishoudens 4% meer verse groenten en 3% meer fruit dan een jaar terug. Gemiddeld groeide de consumentenaankopen van het hele assortiment groenten en fruit met 4%. Dat meldt GroentenFruit Huis, op basis van gegevens van onderzoeksbureau GfK. Over heel het afgelopen jaar kochten Nederlandse huishoudens al 9% meer groenten en fruit dan het jaar daarvoor. Er is een kans dat dit percentage over het huidige jaar hoger uitkomt.
Populairste groenten
In de keuze voor bepaalde groenten is niet veel veranderd, meldt GroentenFruit Huis. Tomaten worden nog altijd het meeste gekocht, met een aandeel van 10%. Over de afgelopen zes maanden is wel 2% meer van deze groente verkocht. Op een tweede plek staan de uien. In deze categorie was een plus zichtbaar van 16%, ten opzichte van vorig jaar. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) staan op plaats drie en vier. Paprika maakt de top-5 compleet. Deze groente was over het afgelopen jaar een van de sterkste stijgers en ook dit jaar is de verkoop toegenomen, met 3%.
Een trend die verder zichtbaar is op het gebied van groenten, is de opmars van verspakketten. Ze vallen nog net buiten de top-10 van meest gekochte groenten, maar er was wel een verkoopstijging zichtbaar van 10% in de eerste helft van dit jaar. Andere groenten die het afgelopen zes maanden goed hebben gedaan, zijn slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).
Populairste fruit
Als we kijken naar de meest populaire aankopen in fruit, dan staat banaan bovenaan. Afgelopen zes maanden steeg de verkoop daarvan met 1%. Op korte afstand volgen appels, al liet de verkoop daarvan afgelopen maanden wel een daling zien (-5%). De kleinere oogst wordt gezien als de reden dat de verkoop van dit product terugloopt; daardoor ligt de prijs voor de consument immers hoger. Peren daarentegen hebben een flinke opmars gemaakt. Afgelopen maanden kochten Nederlanders 20% meer peren. Naast peren waren blauwe bessen (+14%), kiwi's (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) populair in de eerste helft van het jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.