Shutterstock

Nieuws Outdoor Food Trends

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

29 Juli 2021 - Kimberly Bakker

Kruiden en specerijen zijn voor steeds meer consumenten een waardevolle toevoeging aan de maaltijd. Of het nou om kaneel in de yoghurt of peper op de biefstuk gaat, we passen allemaal wel kruiden toe in onze gerechten. Tijdens coronacrisis werden we gedwongen om meer zelf te koken en dus nam ook de verkoop van (verse) kruiden en specerijen toe. Of het een trend is die aanhoudt, is afwachten. Voor Natural Spices is al wel duidelijk dat kruidenmixen de toekomst zijn. “Het is de ideale manier om smaak en gemak te combineren.”

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Uiteten gaan, het was lastig afgelopen jaar. Door de coronapandemie waren we aan huis gebonden. Veel consumenten zagen het als een uitgelezen kans om te experimenteren in de keuken. Dat is ook terug te zien in de verkoopcijfers van specerijen en (verse) kruiden. Onderzoekbureau IRI schatte eerder al in dat de omzetgroei in de supermarkten over het afgelopen jaar uitkomt op bijna €9 miljard. Peterselie werd het meest gekocht, gevolgd door basilicum. De supermarktketens spelen op de trend in met speciale schappen en koelingen, maar ook buiten de retail wordt de groei gezien.

Zo ook bij Natural Spices uit Mijdrecht. "We bestaan zelf al 85 jaar en hadden tot vorig jaar de focus op business-to-business. Gedurende de coronapandemie hebben we een consumentenlijn opgezet en gelanceerd. Die lijn loopt nu één jaar en bestaat uit kruidenmixen, basics (enkelvoudige kruiden en specerijen) en sauzen. Hoewel we het effect van de coronacrisis niet kunnen cijferen, merken we wel dat de lijn een groot succes is. Nu al", vertelt Abbey Visser, marketing- en communicatiemedewerker bij Natural Spices.

Smaak en gemak combineren
Volgens Visser zijn met name de kruidenmixen in trek onder consumenten. "We spelen daarmee in op de huidige wensen en behoeften van de consument: namelijk smaak en gemak. Die twee worden gecombineerd in één potje." Bij Natural Spices worden vooral de gangbare kruiden veelvuldig verkocht. "Je moet dan denken aan peper, kaneel, paprikapoeder, knoflookpoeder, oregano en kerriepoeder. Maar ook worden steeds vaker kruiden met een 'bijzonder' tintje verkocht, zoals gerookte paprikapoeder of piramidezout", licht Visser toe.

Nu de zomer gearriveerd is en we de barbecue hopelijk snel aan kunnen steken, wordt door consumenten al georiënteerd op zomerse kruiden. "In het barbecueseizoen zien we vaak dat 'Habibi Veggie' - voor vegetarische gerechten, ook een trend trouwens – het goed doet. Maar ook 'Beef BBQ Chief' en 'Pablo's Potato' verkopen in de zomerperiode goed." Een andere trend is het maken van desserts op de barbecue. "Ja, die trend zien wij ook. Het zorgt voor een boost in onze verkopen van de Smoothie Operator en Skinny Vanilly."

Experimenteren?
Experimenteren met kruiden lijken consumenten echter niet echt te doen. Er wordt geen uitstap gemaakt naar andere culturen bijvoorbeeld. "Wel denk ik dat consumenten steeds meer gebruik willen maken van kruidenmixen. Vervolgens gebruiken ze die mixen om te experimenteren in de toepassing ervan", aldus Visser. "Wat we overigens wel zien, is dat consumenten bereid zijn te experimenteren met gezondere kruidenmixen. Je moet dan denken aan kruidenmixen met minder of geen zout en/of suiker. Dat is iets waar wij ook op in blijven spelen."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden