Wanneer consumenten aan zomerse items denken, dan past het Zuid-Europese drankje sangria uitstekend in dat rijtje thuis. De drank, van origine gemaakt van rode wijn en gesuikerd fruit (veelal sinaasappel), is een waardevolle toevoeging geworden bij de barbecue of op het strand. Het is daarnaast een van de weinige 'cocktails' die de Nederlandse consumenten maar al te graag zelf in elkaar flanst.
Wanneer consumenten aan de zomer denken, dan schiet de drank sangria waarschijnlijk ook wel door het hoofd. De drank, die oorspronkelijk uit Spanje en Portugal stamt, is inmiddels zowel alcoholisch als non-alcoholisch te verkrijgen. Toch mag de officiële benaming, volgens Europese regelgeving, alleen in de twee bovengenoemde Iberische landen gebruikt worden. Al die andere varianten zijn omgedoopt tot punch. De officiële term, sangria, gaat terug naar de achttiende eeuw, al is niet bekend waar en hoe de drank is ontstaan. Een vermoeden bestaat dat het voor het eerst in Brits West-Indië werd geconsumeerd.
Variaties ten top
De originele sangria wordt gemaakt van rode wijn en sinaasappels of grapefruit. Maar, zoals met alles, worden steeds nieuwe variaties bedacht. Dat geldt ook voor sangria, of punch. Vandaag de dag worden in plaats van sinaasappels of grapefruit ook perziken, nectarines, bessen, appels, peren, ananas of limoen gebruikt. Je kan het zo gek niet bedenken. En daarin wordt een verdienmodel gezien. Steeds vaker verschijnt er een zogenaamde sangriabar. In Canada is deze zomer bijvoorbeeld 'St. Remy Sangria Bar' hot & happening, met sangria's van vooral tropische fruitsoorten. Maar ook dichter bij huis, op feesteiland Mallorca, ontstaan meer en meer van dit soort tenten.
Dat is niet vreemd. Zoals beschreven kan er qua smaak volop geëxperimenteerd worden. Maar dat is niet het enige voordeel dat ondernemers zien. Non-alcoholische dranken zijn in trek, en sangria is een van de punchsoorten die gemakkelijk alcoholvrij te maken is. De rode wijn kan vervangen worden door druivensap en gesuikerde sinaasappelsiroop. Voor een feesteiland als Mallorca is dat ideaal, zo zitten de (jongere) consumenten ook na het stappen nog bij je op het terras met een aantrekkelijke uitziende 'cocktail'.
Zelf maken
Het meest populaire aan sangria is echter het feit dat consumenten het zo makkelijk zelf kunnen maken. Meer dan rode wijn, suikersiroop en fruit is immers niet nodig. Daarmee is het voor velen een perfecte toevoeging aan de steeds uitgebreidere barbecue, met grote stukken vlees op de Green Egg of Kamado. Nog een voordeel: het is een ideale drank om fruit dat bijna voorbij de houdbaarheid is, te benutten. Dat wat je niet meer eet, geeft nog meer dan voldoende smaak af in de sangria. Kortom: de veelzijdigheid van sangria maakt het populair onder consumenten en daar zal op korte termijn geen verandering in komen. Een vaste waarde in de zomer.