Shutterstock

Nieuws Consumentengedrag

Amerikaanse consument zoekt restaurant weer op

13 Augustus 2021 - Kimberly Bakker

Consumenten in de Verenigde Staten hebben in het tweede kwartaal weer vaker het restaurant opgezocht. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van The NPD Group. Het aantal consumentenbestedingen in restaurants steeg met 32% in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee ligt het aantal bestedingen – vooral in de quickservice restaurants - weer enigszins in lijn met het niveau van voor de coronacrisis. Fullservice restaurants halen dat niveau nog niet.

Het tweede kwartaal van dit jaar weerspiegelt een periode waarin landen steeds meer maatregelen tegen het coronavirus opheffen. Zo zijn in veel regio's de restaurants en horecagelegenheden weer (deels) geopend. Ook in de Verenigde Staten is dat het geval en dat is zichtbaar in de consumentenbestedingen. Amerikanen gaven in het tweede kwartaal 32% meer uit aan restaurants dan een jaar eerder in dezelfde periode. Het aantal consumenten dat een restaurant bezocht, steeg in diezelfde periode met 22%.

Grootste groei in quickservice
De quickservice restaurants, die ongeveer 81% van de restaurantbezoeken in de Verenigde Staten vertegenwoordigden, lieten over het tweede kwartaal een stijging van 15% in het aantal bezoeken. Het is 'slechts' een daling van 5% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2019. Fullservice restaurants hadden tijdens de lockdowns het meeste te lijden, omdat zij niet altijd konden overschakelen op bezorging of 'drive thru's'. Het aantal bezoeken aan fullservice restaurants steeg het afgelopen kwartaal met 60%, ten opzichte van een jaar eerder. Maar ten opzichte van de periode voor de coronapandemie is nog altijd een min van 17% zichtbaar.

Het herstel van de Amerikaanse horecasector is daarmee in gang gezet, meldt The NPD Group. "Maar, het zal nog een lange tijd duren voordat deze volledig terugkeert naar het niveau van voor de coronacrisis." Verwacht wordt dat commerciële restaurants voorlopig onder het niveau van twee jaar terug presteren, terwijl quickservice goed aansluit bij de veranderde behoeften van de consumenten: gemak en snelheid.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden