Shutterstock

Achtergrond Lokale verkoop

Kan supermarkt in blijven zetten op lokaal?

8 September 2021 - Kimberly Bakker

Consumenten willen steeds vaker weten wat ze eten en waar hun voedsel vandaan komt. Daarom wordt vaker een bezoek gebracht aan de boerderijwinkel van de lokale boer. Supermarkten zien die trend en proberen op die trend in te spelen. Ze halen de streekproducten daarom naar het schap. Maar, zit de consument daar wel op te wachten?

Het aantal boerderijwinkels is het afgelopen jaar met 60% gestegen tot 22.000 stuks, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Tegelijkertijd steeg het aantal Nederlandse huishoudens dat weleens een boerderij-, land- of streekwinkel bezoekt met 6%, tot ruim 17%. En de boerderijwinkels profiteerden volop van die groei in bezoekers. Uit cijfers van marktbureau GfK blijkt dat de omzet sinds het begin van de coronacrisis meer dan verdubbeld is. Kortom: de consument wil lokaal. En dat wat de consument wil, daar speelt de supermarkt natuurlijk op in.

Supermarkt kiest vaker voor lokaal
Supermarktketen Plus stapte als een van de eerste grote ketens in de markt van streekproducten, met het toevoegen van GIJS-producten aan het assortiment. Zoals het zelf zegt: "Lekker hoeft niet altijd ver weg te zijn." Niet veel later maakten ook andere supermarkten de stap. Zo verkoopt Spar ze onder de noemer 'Echt Dichtbij' en het relatief nieuwe MarQt heeft zelfs als hoofddoel om veel streekproducten aan te bieden. Ook Albert Heijn en Jumbo voegen steeds meer 'lokaal' toe aan het assortiment, al lopen ze nog wel ver achter op de kleinere ketens. Daarbij zijn de franchisers ook een stuk actiever hierin. Tien filiaalhouders van Jumbo, Plus en Spar in Deventer zijn bijvoorbeeld zelfstandig een samenwerking gestart met boeren uit de regio.

Landbouwminister Carola Schouten wordt hoe dan ook blij van de gemaakte stappen bij de supermarkten. Zij wil namelijk dat supermarkten meer regionale producten in het schap aanbieden, net zoals in Frankrijk en Italië. Toch wordt deze gedachte niet helemaal realistisch geacht, zo vertelde agrarisch ondernemer Elly Michiels eerder in Spraakmakers op NPO Radio 1. "Het is voor grote supermarkten helemaal niet logisch om lokale producten aan te bieden, die producten zijn duurder en die prijs moet doorberekend worden aan de consument. En die wil dat niet betalen."

Een situatie waarbij de grote supermarkten producten inkopen bij boeren in de omgeving is daarom volgens haar bijna onmogelijk in Nederland. "Door regelgeving en financiering zijn Nederlandse boeren daarnaast ook nog eens genoodzaakt te specialiseren, anders red je het niet. Er zijn geen boeren die én paprika's én komkommers telen." En financieel is het voor supermarktketens ook niet aantrekkelijk om vervolgens alle boeren in de regio af te gaan voor de inkoop van streekproducten.

De beleving is niet te imiteren
Dan rijst ook nog de vraag of consumenten wel geïnteresseerd zijn in streekproducten uit de 'grote' supermarkt. Bij het kopen van een streekproduct hoort vaak toch een beleving; het bezoekje aan de lokale boer of teler. Dat merken ze ook bij boerderijwinkel 'Poldervers en Lekker'. Eigenaresse Nicole Janssen vertelde eerder al bij Foodbusiness dat de boerderijwinkel een beleving is. "Mensen komen hier ook voor het praatje." In de supermarkt is dat niet aanwezig. De vraag is dan ook of consumenten zich dan nog steeds verbonden voelen met de boer aan het eind van het dorp.

Een tweede punt is de traceerbaarheid. Hoe weet een consument zeker dat het product ook echt lokaal? Er zijn wel bedrijven, zoals FrieslandCampina, die proberen die vraagtekens te verwijderen door middel van een Track&Trace-systeem. Maar ook daarvoor geldt. Is de charme van een streekproduct er dan nog wel? In dat opzicht is er waarschijnlijk meer potentie voor bedrijven als Crisp, Lekkerder bij de Boer en Boerschappen, die de boer naar de consument brengen. En dat is de consument ook nog eens zeker van de afkomst.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden