De coronacrisis heeft flink wat verschuivingen teweeggebracht in het consumentengedrag. Zo gingen we volop experimenteren in de keuken en kozen we vaker voor plantaardige producten. Ook de route naar de land- of boerderijwinkel werd vaker opgezocht. En die trend zagen ze bij landwinkel De Vrolijke Geit in Putten ook. "De rijen stonden voor de winkel. En het leuke is, die consument blijft ook komen", vertelt eigenaresse Cindy Dekker.
Landwinkel 'De Vrolijke Geit' in het Gelderse Putten wordt gerund door Cindy en Klaas-Jan Dekker. Het bedrijf van de familie Dekker is echter niet altijd een geitenhouderij geweest. "Ze zijn hier begonnen met dertig melkkoeien en vleesvarkens. Mijn man had wel de ambitie het bedrijf over te nemen, maar niet met die tak van sport. Hij wilde graag geiten. Daarom zijn in 2008 lammeren aangekocht en een jaar later zijn we begonnen met melken. Inmiddels telt ons bedrijf ruim 700 melkgeiten", vertelt Cindy Dekker. De opstart van de landwinkel kwam pas enkel jaren daarna aan de orde, in 2014. "Ik werkte in de psychiatrie, maar ze gingen reorganiseren. Mensen werden echt een nummertje, daar kon ik niet mee leven. Mijn man stelde toen voor – nadat ik ontslag had genomen – om een landwinkel te starten. En dat hebben we gedaan."
Over de afgelopen jaren is het assortiment in de winkel flink gegroeid; van jam en sap tot kaas en verschillende soorten vlees. "Niet alles komt van ons eigen bedrijf. Een deel komt ook van bedrijven uit de buurt en daarnaast leveren landwinkels – die aangesloten zijn bij Landwinkel.nl – ook onderling aan elkaar. Ons eigen lamsvlees ligt natuurlijk ook in het schap." Hoewel Klaas-Jan ook heel goed kassa kan draaien en Cindy weet hoe ze de geiten moet melken, hebben beiden wel duidelijk hun voorkeur. "Ja, dan ben ik toch echt meer van de landwinkel en Klaas-Jan van de geitenhouderij."
Het effect van de coronapandemie
Over het algemeen hebben consumenten afgelopen jaren moeite gehad om land- en boerderijwinkels te vinden. De coronacrisis heeft daar verandering in gebracht. "Vanuit het niets stonden ineens hele rijen buiten. Dat was echt wel even schakelen", licht Dekker toe. Toch ontstonden geen problemen in de bevoorrading. "We hebben in het begin wel een groot deel van de producten op 'bestellen' gezet. Dat ging goed en daar ga je uiteindelijk ook naar inkopen." Voor Dekker was het vooral leuk om zoveel mensen op het bedrijf te zien die nooit eerder in een landwinkel kwamen. En volgens haar komen die nu ook terug. "Ze geven bijvoorbeeld aan het vlees malser te vinden dan uit de supermarkt. De kwaliteit heeft ze overtuigd om vaker bij ons te komen."
Hoewel het aantal bezoekers inmiddels wel weer iets terugloopt, is nog altijd een stijging zichtbaar in vergelijking tot de periode voor de crisis. "In de herfstperiode is het sowieso wel iets rustiger. Straks, als de verkoop van de kerstpakketten begint, verwacht ik dat het wel weer drukker wordt." Ook dat is een business op zichzelf. Bij De Vrolijke Geit zetten ze daarom ook in op cadeaupakketten. Immers, in de coronaperiode kon je nergens anders een leuk geschenk vinden. "Alle winkels waren dicht." Volgens Dekker is geen onderscheid zichtbaar in wie naar de landwinkel komt. "Je zou denken dat dit veel ouderen zijn, maar dat is niet zo. Van jong tot oud, iedereen weet ons inmiddels te vinden."
Supermarkt toont meer interesse
Dekker denkt dat land- én boerderijwinkels in Nederland steeds meer de toekomst worden. "Je hoort dat consumenten meer en meer waarde hechten aan waar hun product vandaan komt. Of dat nou vlees, groenten of fruit zijn, maakt niet uit. In de landwinkel koop je iets puurs. Dat spreekt hen aan." Voor concurrentie van de groei in aantal regionale winkels vreest ze niet. "Wij zitten in Putten. In Ermelo en Nijkerk zijn ook landwinkels te vinden. Maar de algemene regel is dat er tien kilometer tussen de winkels moet zitten."
Ook supermarktketens zien dat consumenten vaker naar de landwinkel toetrekken. Daarom probeert veel van hen de regionale producten naar het schap te halen. Ook Dekker ervaart dat. "Ja, vooral de Plus hier in de regio doet dat. Zij bieden veel regionale vleesproducten en zuivel aan. Maar wij bieden ze zelf niet aan in de Plus. Ik vind de Plus namelijk te commercieel. Ik haal er mijn boodschappen wel, maar heb niet de ambitie om mijn product daar in het schap te zien liggen. Ik gun het een andere landwinkel meer." De vraag is wel of de consument in de toekomst naar de landwinkel zal blijven gaan als de supermarkt hetzelfde assortiment aanbiedt. Dekker is overtuigd van wel: "De sfeer is hier gemoedelijker dan in de supermarkt."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.