In het Verenigd Koninkrijk is een nijpend tekort ontstaan aan CO2 en dat raakt de voedselketen. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit resulteert in lege schappen.
De sluiting van twee kunstmestfabrieken in het Verenigd Koninkrijk, als gevolg van de hoge gasprijzen, leidt tot een fors lagere CO2-productie. Dit bijproduct wordt dankbaar afgenomen door slachterijen, die er dieren mee bedwelmen tijdens het slachtproces. Ook drankfabrikanten gebruiken CO2, voor het toevoegen van koolzuur aan bier en frisdranken. Daarnaast wordt CO2 gebruikt om voedsel te verpakken.
Lege schappen
Door het dreigende CO2-tekort hangen er donkere wolken boven de Britse voedselketen. Belangenbehartigers in de vleessector melden dat sommige slachterijen slechts voorraad hebben tot eind van de week. Alternatieven om dieren te bedwelmen, zijn er niet. Dit betekent dat de vleesverwerking mogelijk zeer spoedig tot stilstand komt. Ook Britse veehouders volgen de situatie nauwlettend. Wanneer het slachtproces stagneert, kan het vee niet weg en dreigen overvolle stallen. Dit met alle gevolgen van dien.
In deze tijd van het jaar worden de nodige voorbereidingen getroffen voor het produceren van kalkoenen, die bovenaan prijken op het kerstmenu van de Britten. Slachterijen zeggen dat dit feest niet doorgaat, mits er niet snel een oplossing wordt gevonden. Er wordt naar de overheid gekeken om dit probleem op te lossen.
Meer problemen
Los van het CO2-tekort kampt, de Britse voedselsector met veel problemen. Onder andere door een gebrek aan personeel. Als gevolg van de brexit zijn veel arbeidsmigranten vertrokken. De dreigende lege schappen dwongen brexit-minister David Frost er al toe om meerdere maatregelen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk opnieuw uit te stellen. Een van die maatregelen zijn de grenscontroles die in januari van kracht zouden gaan. Voor exporteurs van voedingsmiddelenproducten is het de zoveelste wijziging.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.