GreenFood50 is de exclusieve licentiehouder van Wageningse volkoren quinoa-rassen die in de Benelux worden geteeld. De producten worden afgezet via business-to-business-kanalen. "Steeds vaker wordt lokaal geteeld, daardoor groeit de markt. De consument is ook heel bewust met voeding bezig", aldus oprichter Marc Arts.
Hoe werkt de afzet van quinoa via Greenfood50?
"Wij contracteren telers in de Benelux, die aan de eisen kunnen voldoen. Hier is inmiddels een poule van vijfentwintig tot dertig telers uit ontstaan. De meesten telen biologisch, omdat die markt groeit. Daarnaast hebben we nog gangbare telers en biodynamische telers, maar dat is een niche. Alles moet lokaal geteeld worden; dat is de eis."
Sinds wanneer zijn jullie actief?
"We zijn in 2014 gestart, en hebben in 2020 Dutch Quinoa Groep, die eerder de teelt regelde, overgenomen. Eerst deden we alleen quinoa-ingrediënten, maar dit hebben we nu uitgebreid naar het teeltstuk. Vanaf dit jaar hebben we ook telers in België."
Wat zijn de grootste afnemers?
"Business-to-business is de corebusiness, al hebben we geen eigen merk. Wij zien grote groei bij bedrijven als 'De Halm', die bewust overstappen op lokale inkoop. Dit omdat de consument veranderd is. Ook 'Boerschappen' levert maaltijdboxen met onze quinoa. In de online retail bieden 'Pit & Pit', 'Grain Labs' en 'Odin' de quinoa aan. En, 'Henri' levert gerechten aan bij de Efteling. De markt is dus wijd vertakt. De grote retailpartijen bieden geen Nederlandse quinoa aan; dat heeft te maken met strategische keuzes om bepaalde producten internationaal of lokaal in te kopen. Verder groeit het product in de foodservice; onder andere via Sligro, waar recent de nieuwe verpakkingslijn is geïntroduceerd."
Wat is jullie verdienmodel?
"Wij verkopen de ingrediënten en de zaden. Daar maken wij een marge op. Uiteindelijk contracteren wij telers, en die krijgen een prijs per ton. Daar hebben wij vaste prijsafspraken voor. Het gaat om het vakmanschap van de teler. De teler kan zich volledig concentreren op de teelt, en hoeft zich geen zorgen te maken over de afzet. Wij zijn nu al bezig om in te schatten hoe de afzet er in 2023 uitziet. Wat gaan klanten in dat jaar afnemen? Dat baseren we op de marktontwikkelingen. Er kunnen altijd onverwachte zaken gebeuren."
Waar komen de producten zoal terecht?
"Onze ingrediënten worden afgezet in twintig landen in de Europese Unie, waaronder Nederland en België. Uiteindelijk komt het product terecht in babyvoeding, sportvoeding en plantaardige burgers. Babyvoeding is een nieuwe tak van sport. Hier werd vroeger vooral rijst gebruikt. Kwaliteit is hierin echt leidend. Je ziet een verschuiving, omdat ouders vaker plantaardig eten. Dat geven ze door aan hun kinderen."
Biologisch zit in de lift?
"De consument die quinoa koopt, is bewust met voeding bezig en wil het complete plaatje. Bij ons wordt altijd zonder gewasbeschermingsmiddelen geteeld. De belangrijkste trend is nu lokaal. Wereldwijd gezien wordt quinoa vooral in de Andes geteeld, waarvan het grootste deel biologisch is. Maar, er is niet genoeg plek om alles daar te telen, waardoor nu ook op zeeniveau wordt geteeld. Door minder goede klimaatomstandigheden moet er echter wel met middelen gewerkt worden. Quinoa is (door de beperkte opbrengst per hectare) ook een kostbaarder product, dus daar betaalt de consument ook voor. De markt blijft groeien, maar de verschuiving zit met name in de vraag naar local for local."
Heeft quinoa concurrentie van andere vleesvervangers?
"De markt groeit; quinoa is aanvullend. Als je wil afwisselen in voeding, is quinoa ideaal. In de plantaardige producten is quinoa groeiend. Voorheen hadden Amerikaanse plantaardige burgers meer dan twintig ingrediënten, met veel E-nummers om het product bij elkaar te houden. Nu zie je dat ze vaak maar zes of zeven (voor de consument) herkenbare ingrediënten bevatten. Hierdoor wordt het een clean label product. In vleesvervangers werd tot nu toe vooral met soja en tarwe gewerkt. Maar, de consument wil diversificatie; je kan niet de hele dag soja consumeren. De trend gaat naar peulvruchten en andere eiwitten, zoals quinoa. De retail ziet de verandering ook. En, Nederland loopt voorop, ook omdat onze voedingsindustrie zo uitgebreid is."
Hoe ziet de markt eruit?
"Wereldwijd gaat er ongeveer 200.000 ton quinoa om. Je ziet 5% tot 10% groei per jaar. Een trend is wel dat import uit Zuid-Amerika daalt, omdat de consument lokaal geteeld product wil. In Spanje wordt nu veel geteeld, waardoor minder geïmporteerd wordt. Nederland is een doorvoerhaven, daardoor zijn er geen exacte cijfers van de marktomvang."
Cornelis van Eck is een van de quinoa-telers die teelt voor Greenfood50. Na jarenlang gangbare akkerbouwer te zijn geweest, koos hij voor biologische teelt. Geen ideologische keuze, maar omdat hij de uitdaging in 'gewone' teelten miste. In een interview met Foodbusiness meldde hij blij te zijn met de samenwerking met Greenfood50. Al hoopt hij wel dat er over een paar jaar Nederlandse quinoa in het schap terecht komt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.