De stijgende huizenprijzen zijn voor degenen die zoeken naar hun droomhuis een ware nachtmerrie. Voor land- en boerderijwinkels is er echter ook een positief effect. Veel Randstedelingen trekken in deze tijden namelijk naar het binnenland. En juist zij zijn de doelgroep die de boerderijwinkel het snelst weten te vinden. "Consumenten uit de Randstand zijn al wel bereid om dat extraatje te betalen voor dat onderscheidende stukjes vlees", vertelt Linda Versluis van Landwinkel Versluis uit Emmeloord.
Vijftig jaar geleden begon Douwe Versluis, de schoonvader van Linda Versluis, al met de verkoop van aardappelen aan huis. "Douwe wilde graag een bijdrage leveren op het akkerbouwbedrijf, maar er was niet altijd genoeg werk. Daarom begon hij de huisverkoop. Zo creëerde hij werk voor zichzelf", vertelt Linda Versluis in een gesprek met Foodbusiness. Het bedrijf van de familie Versluis is een gangbaar akkerbouwbedrijf, met diverse rassen aardappelen, uien, graan, wortelen en suikerbieten. Ongeveer tien jaar geleden besloten ze de winkel aan te sluiten bij coöperatie Landwinkel. "We kregen zo meer ondersteuning", verklaart Versluis.
Versluis vertelt dat Landwinkel onder meer voor een website zorgt en de inkoop zo gecentraliseerd wordt. "Je koopt in via de coöperatie. Dat is een stuk makkelijker dan wanneer je een hele hoop verschillende leveranciers hebt." Door de aansluiting bij Landwinkel hebben ze in de winkel ook streekproducten uit andere regio's van het land liggen. "We geven de voorkeur aan producten uit de polder. Dus: wat we uit de Polder kunnen halen, dat kopen we ook in."
Toestroom door coronapandemie
Vlak voor de coronapandemie begonnen ze op het familiebedrijf van Versluis met het verbouwen van de winkel. "We hebben toen besloten om twee weken lang via een tent producten te verkopen. Waar anderen profiteerden, zagen wij onze omzet in eerste instantie dalen. Dat had te maken met het feit dat we een kleiner assortiment hadden én niet zo'n mooie plek hadden om te verkopen", aldus Versluis. Het laatste weekend van de verbouwing, dat was het weekend waarin Nederlandse consumenten massaal begonnen te hamsteren. "Daar hebben we gelukkig wel volop van geprofiteerd. Woensdag openden we onze vernieuwde winkel, met een breder assortiment. De promotie die we daaraan gaven, in combinatie met hamstergedrag, zorgde voor een toestroom aan bezoekers."
En die consumenten komen ook nu nog steeds terug. "Lokale producten, vers van de boer, dat is in trek. Veel van hen geven aan dat de producten lekkerder zijn en waarderen de persoonlijke benadering in een landwinkel. Er is tijd en ruimte voor een praatje." Dat is iets wat ze bij Landwinkel 'De Vrolijke Geit' en 'Poldervers en Lekker' ook al aangaven. De meest verkochte producten bij Landwinkel Versluis zijn agf-producten. "Hier in de regio hebben wij daarin ook het grootste assortiment. Maar natuurlijk kijken we wel waar vraag naar is, daar proberen we ook op in te spelen. In de coronaperiode was er bijvoorbeeld bijzonder veel vraag naar citroenen (vanwege het gezondheidsimago). Die vlogen echt de winkel uit."
Wint gemak de strijd in de toekomst?
De vraag is natuurlijk of de consument in de toekomst bereid is om de wens van gemak aan de kant te schuiven om toch lokale producenten te kopen. Immers, ze kunnen dan niet alle boodschappen op één plek kopen. "De echte 'gemaksconsument' zal daarom toch naar de supermarkt blijven gaan, waar ook steeds meer streekproducten te kopen zijn. Maar degenen die bewuster omgaan met het leven en de planeet en voor echt goede kwaliteit gaan, die blijven wel komen. Door de hoge huizenprijzen zie je ook dat er meer mensen uit de Randstad deze kan op trekken. Dat is voor ons een heel mooie doelgroep. Dit is de groep die al bereid is om iets meer te betalen voor dat onderscheidende stukje (natuur)vlees."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.