Wil je de consument in de toekomst overtuigen om voor jouw product te kiezen, dan moet je goed scoren op voedselveiligheid, duurzaamheid en innovatie. Een hele uitdaging. Totale traceerbaarheid door middel van bijvoorbeeld een QR-code kan daarbij helpen. Dat werd duidelijk tijdens een presentatie van Jack Payne van Aptean op het Food and Beverage Global Symposium op dinsdag 5 oktober.
Voedselveiligheid en duurzaamheid, het zijn twee speerpunten voor veel voedingsmiddelenbedrijven. Een onderwerp dat daar nauw mee samenhangt is de mogelijkheid voor de consument om het product van begin tot eind te volgen. Kortom: de traceerbaarheid. En daar wordt volop op ingezet. "Bijna de helft van de bedrijven in de industrie (45%) geeft aan dat traceerbaarheid komende jaren een belangrijkere rol gaat spelen binnen het bedrijf", meldt Jack Payne van Aptean tijdens het Food and Beverage Global Symposium.
Voedselveiligheid is key
Maar wat is totale traceerbaarheid? "Belangrijk is in elk geval dat het zowel het project als de materialen en het personeel bevat. Ook data over de kwaliteit en voedselveiligheid zijn van belang", aldus Payne. Vooral dat laatste wordt volgens hem belangrijker. "Consumenten hechten meer en meer waarde aan voedselveiligheid. Wil je een consument overtuigen om jouw product te kopen? Laat dan alles zien, bijvoorbeeld via een QR-code." Traceerbaarheid is volgens hem ook praktisch al een bepaalde terugroepactie geldt. Als consument scan je de QR-code en weet je meteen of je terug moet naar de winkel.
Volgens Payne zijn er vrijwel geen negatieve effecten van volledige traceerbaarheid. "Het kost inderdaad wat werk om te implementeren, vooral als je alle schakels van de keten moet betrekken. Maar al met al levert het je ontzettend veel op. Denk aan merkvertrouwen, het verlagen van risico's en het bewijs dat je je aan de wet houdt. En stel dat een van de werknemers ziek blijkt, dan kan je de hele batch waar hij/zij aan gewerkt heeft, met één knop terughalen."
Verenigde Staten loopt voorop
In Verenigde Staten wil de regering het uiteindelijk verankeren in het zogenaamde food safety system. Daarmee zou het vooroplopen op de rest van de wereld. "Tech-enabled traceability moet de standaard worden. Daarvoor moeten het gebruik maken van nieuwe technologieën wel gestimuleerd worden. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Blockchain is een van de veelbelovende technieken om de hele keten in kaart te brengen. Maar het grote probleem op dit moment is nog dat elke schakel in de keten zelf verantwoordelijk is voor het invoeren van informatie. Dat is en blijft voor nu een uitdaging", sluit Payne af.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.