Nederlandse consumenten kiezen vaker voor een stukje vis. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK, in opdracht van het Nederlands Visbureau. In totaal werd afgelopen jaar 162,7 miljoen kilo aan vis, schelp- en schaaldieren geconsumeerd. Het gaat om een consumptie van 9,3 kilo per persoon. Het gezonde imago van vis is de drijfveer.
Afgelopen jaar stond volledig in het teken van de coronapandemie en dat heeft ook een stempel gedrukt op de visconsumptie in Nederland. De consumptie van hele vissen (levend gewicht) daalde met 3%, meldt het Nederlands Visbureau op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Maar vergeleken met andere categorieën is dat een goede prestatie. Het aantal Nederlanders dat viseter is, is afgelopen jaar wel gestegen. In totaal is 162,7 miljoen kilo aan vis, schaal- en schelpdieren gegeten, dat resulteert in een consumptie van 9,3 kilo per persoon.
Gezond alternatief
"Het feit dat vis door de meeste Nederlanders wordt gezien als gezond, lekker en afwisselend heeft ertoe geleid dat meer mensen afgelopen jaar – een jaar waarin gezondheid belangrijker werd – vaker kozen voor vis, schaal- en schelpdieren", meldt het Nederlands Visbureau op haar website. "Daarnaast is het voor velen steeds meer een gewoonte om vis te eten." De overstap naar plantaardige producten wordt door viseters minder snel gemaakt dan door vleeseters, blijkt uit het onderzoek.
Als een consument vis koopt, dan kiest 60% voor verse vis, schelp- of schaaldieren. Diepvries en conserven zijn gezamenlijk goed voor de overige 40%. "Het verssegment groeit gestaag van jaar op jaar, waar vooral de tweepersoonshuishoudens voor verantwoordelijk zijn. Kijkend naar gerookte vis binnen het verse segment, dan kent de paling de sterkste omzetstijging. Maar liefst 40%", aldus het Nederlands Visbureau.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.