De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) viert deze week de aftrap van het stamppotseizoen. Dit Hollandse gerecht lijkt steeds meer in trek, want afgelopen winter nam de consumptie van (iets) kruimige aardappelen met 3% toe tot ruim 2,5 miljoen kilo. De verwachting is dat die trend doorzet.
Recente cijfers van onderzoeksbureau Nielsen, opgevraagd door de NAO, tonen aan dat in de winter van 2020/2021 ruim 2,5 miljoen kilo (iets) kruimige aardappelen – oftewel stamppotaardappelen - zijn geconsumeerd. Het is een toename van 3% in vergelijking tot een jaar eerder. Nielsen verwacht dat deze trend ook dit jaar doorzet. Van alle soorten stamppot is boerenkool de grote favoriet. Ongeveer 34% van de Nederlanders eet dit het liefst. Daarna volgen andijvie (17%), zuurkool (17%) en hutspot (17%).
Opening van het stamppotseizoen
De reden dat de Nederlandse Aardappelen Organisatie de cijfers heeft opgevraagd, is de aftrap van het stamppotseizoen. "Wij vieren de start van het stamppotseizoen, omdat we weten dat Nederlanders graag aardappelen consumeren in de winter. Enerzijds bouwt de aardappel voort op een eeuwenoude Hollandse traditie en anderzijds is het een hypermodern wereldwijd voedingsproduct", stelt Dick Hylkema, de directeur van de NAO.
Nederlanders zijn sowieso echte aardappeleters; vooral gezinnen met kinderen. Ongeveer 41% van de gezinnen met kinderen in de leeftijdscategorie van nul tot en met vier jaar heeft de aardappel twee tot drie keer per week op het menu. Bij gezinnen met kinderen in de leeftijd van vijf tot en met twaalf jaar geeft zelfs 67% aan zes keer per week aardappelen te consumeren. De populairste groenten om erbij te eten, zijn sperziebonen (56%), bloemkool (50%) en broccoli (45%).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.