Relatief kleine schommelingen in de olieprijs verhullen de roerige tijden waarin de oliemarkt zich bevindt. Analisten wegen de tegenvallende vraag naar olie af tegen de problemen die er zijn in de productie. Dat wordt nog eens geïllustreerd door twee gezaghebbende rapporten die deze week verschenen. De vraag naar olie zal afnemen, zo voorspelt het Internationaal Energieagentschap. De Opec houdt daarentegen vast aan de groei in de vraag naar olie voor het komende jaar.
De notering van Brent olie bleef redelijk stabiel in vergelijking met de ontwikkeling van de laatste weken. Woensdag 14 september steeg de Brent olie naar $94,59 per vat, het hoogste punt deze week. Gisteren (donderdag 15 september) zakte de prijs echter weg naar $90,87 per vat.
De kwakkelende economie heeft haar weerslag op de olieprijzen. Het agressieve rentebeleid van de centrale banken in verwachting dat er een recessie aanstaande is, zet de olieprijs onder druk. Daar kwam deze week het internationale energieagentschap (IEA) overheen dat voorspelt dat de vraag naar olie in het vierde kwartaal afneemt. Vooral binnen de landen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) daalt de vraag. Ook de kwakkelende Chinese economie en de strenge lockdowns in verschillende steden blijven de vraag naar en daarmee de prijs van olie drukken. Het IEA verwacht echter dat die effecten in China maar van korte duur zullen zijn en voorziet in de loop van 2023 weer een aantrekkende vraag naar olie in China. Voor de westerse landen rekent het IEA overigens niet op groeiende vraag. Op internationale schaal voorspelt het IEA dat de hoge prijs van gas de waarde van olie op peil houdt. Verwacht wordt dat industrieën die veel gas gebruiken waar mogelijk op olie zullen overstappen.
Opec
De Opec heeft in tegenstelling tot de IEA geen aanpassing gedaan in de verwachte vraag naar olie. Zij houden vast aan de groeiende vraag naar olie in de laatste maanden van 2022 en voorspellen een verdere groei in de olievraag in 2023 met 2,7 miljoen vaten per dag. De ontwikkelingen in China worden door analisten extra nauwlettend gevolgd aangezien dat land een van de grootste kopers is van olie op de wereldmarkt. De kans dat China het zero-corona beleid los laat wordt door analisten erg klein geacht. Dat het aantal ziektegevallen in de winterperiode toeneemt, wordt dan waarschijnlijk geacht. Nieuwe zware lockdowns met alle gevolgen van dien lijken dan ook onafwendbaar. Verder overweegt China brandstof te exporteren. Dat is een teken dat de binnenlandse vraag tegenvalt en ook een teken van een minder robuuste economie.
Crisisbijdrage
Reuring ontstond ook door de State of the Union van de Europese Unie. In bombastische bewoordingen kondigde voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen aan dat bedrijven in de fossiele sector een 'crisisbijdrage' moeten betalen. De vraag is hoe uitvoerbaar die plannen zijn. Van de grote oliemaatschappijen Exxon Mobil, Chevron, Shell, BP, ConocoPhillips en TotalEnergies is alleen de laatste een Europees bedrijf. Volgens experts heeft Europa zeker bij buitenlandse partijen, zeer beperkte juridische middelen om een extra belasting af te dwingen.
De dieselprijs deed een flinke stap terug deze week. Dinsdag 13 september was de prijs voor diesel nog €151,46 per 100 liter. Dat is vandaag (vrijdag 16 september) gedaald naar €141,23 per 100 liter. Dat is de laagste prijs sinds begin augustus. Daarmee loopt de dieselprijs behoorlijk uit de pas met de olieprijs. Voor de verandering daalt diesel nu eens sneller in prijs. Afgelopen weken was er het verhaal dat de vraag naar diesel groot bleef terwijl het aanbod door het wegvallen van Rusland juist terugliep. Daardoor bleef de prijs er op staan. Wat daar nu in verandert is moeilijk de vinger achter te krijgen. Mogelijk is die vraag toch iets minder groot gebleven dan de oliebedrijven deden voor komen.