Riemen vast, de oliemarkten staan voor een hobbelige rit. Dat is de boodschap die het Amerikaans Energieagentschap (EIA) geeft in zijn nieuwste maandelijkse oliemarktrapport. Door het handelsbeleid van Trump wordt de oliemarkt zeer moeilijk te voorspellen. Ook op de gasmarkt echoot de handelsoorlog na. Die heeft China in de armen van Rusland gedreven voor het importeren van LNG. De verwachting is dat er daardoor weleens meer Amerikaans LNG richting Europa kan komen.
Na een scherpe daling sinds 'Liberation Day' op 2 april, de dag dat Trump grootschalige importheffingen aankondigde, is de olieprijs de laatste dagen redelijk stabiel. Op moment van schrijven (woensdagmiddag 16 april) is de Brent-benchmark $65,80 per vat. Dat is hoger dan vorige week op donderdag 10 april toen de ruwe Brent-olie $63,33 per vat kostte. Dat de olieprijs zich helemaal herstelt is onder de huidige omstandigheden (als er geen onverwachte dingen gebeuren) echter zeer onwaarschijnlijk.
Het Amerikaans Energieagentschap (EIA) verlaagt in zijn oliemarktrapport over april dat dinsdag uitkwam de vraagprognose flink, met 300.000 vaten per dag in 2025 naar 730.000 vaten per dag. In 2026 zou de vraag verder afnemen naar 690.000 vaten per dag. Het agentschap doet dit vanwege de handelsspanningen die de economische vooruitzichten negatief beïnvloeden.
Het 'drill baby drill' van Trump, dat ruim baan geeft aan fossiele brandstoffen, komt door zijn eigen beleid gevaar, zo blijkt als je het oliemarktrapport leest. Volgens het EIA moet de olieprijs gemiddeld $65 zijn voor Amerikaanse bedrijven om het rendabel te maken om nieuwe oliebronnen te boren. Verder worden nieuwe boringen ontmoedigd doordat importheffingen staal en apparatuur duurder maken. "Samen met de impact van Chinese tarieven op de import van Amerikaans ethaan en LPG heeft dit geleid tot een neerwaartse bijstelling van 150.000 vaten per dag van onze prognose voor de Amerikaanse olieproductie voor dit jaar, waarbij de groei nu wordt geschat op 490.000 per dag", aldus het rapport.
De markt echt goed voorspellen te midden van al het tarievengeweld is moeilijk. "Er worden naar verwachting moeizame handelsbesprekingen gehouden tijdens het negentig dagen durende uitstel van invoerrechten, en mogelijk ook daarna. De oliemarkten staan voor een hobbelige rit en er zitten aanzienlijke onzekerheden aan onze voorspellingen voor dit en volgend jaar."
Diesel
De dieselprijs is verder gedaald, van €119,53 per 100 liter (vanaf 4.000 liter) een week geleden naar €117,53 op 16 april.
{{dataviewSnapshot(41_1744805059)}}
Gas
De handelstarieven van Trump, en ook vredesbesprekingen om de oorlog tussen Rusland en Oekraïne te beëindigen, hebben de gasprijzen de laatste weken naar beneden geduwd. China heeft voor LNG-import nu toenadering gezocht tot Rusland. Door de handelsoorlog tussen de VS en China zou het goed kunnen dat er meer Amerikaans LNG richting Europa komt. Ook die verwachting drukt de prijs. Aan de andere kant zal de komende tijd de vraag in Europa ook weer toenemen. De gasvoorraden zijn momenteel laag en moeten weer gevuld worden. De Nederlandse vulgraad (23%) is daarbij nog lager dan de Europese (36%). 16 april was gas op de TTF met €34,95 weer wat duurder dan donderdag 10 april (€33,29).
Elektriciteit
Stroom wisselde de afgelopen week nogal in prijs. Maandag 14 april was het daggemiddelde op de Epex Spot Day Ahead €93,37 per MWh, terwijl dat een dag eerder €38,82 was. De uur- en dagprijzen zijn sterk afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte zonne- en windenergie.
Uit een nieuw rapport van de Wereld Meteorologische Organisatie van de VN blijkt dat het aandeel van hernieuwbare energiebronnen in de elektriciteitsopwekking in Europa in 2024 een recordhoogte heeft bereikt van 45%. Daarmee wordt het vorige record uit 2023 van 43% verbroken. Van dat aandeel van 45% duurzame energie kwam circa 18%-punt van windenergie, 9%-punt van zonne-energie en 18% van waterkracht. Wind- en zonne-energie samen bereikten in april een hoogtepunt, met bijna een derde van de totaal opgewekte elektriciteit.