Containers waren niet eerder zo duur en verpakkingsmaterialen niet eerder zo schaars. De coronapandemie heeft de logistieke sector in één jaar tijd flink op z'n kop gezet. Als gevolg hiervan komt voor de sector het niveau van de financiële crisis van 2008 in zicht, zo meldt operator Stolt Tank Containers. De ernst van de problemen komt – volgens het bedrijf – aan het licht nu diverse landen versoepelingen doorvoeren.
Begin deze maand kostte het vervoeren van een '40 voet'-container van Shanghai naar Rotterdam maar liefst $10.174 kost, zo bleek uit de Drewry-Spot-Vrachtindex. Het was een stijging van 3% met de week ervoor en een toename van maar liefst 485% ten opzichte van precies één jaar geleden. Niet alleen het vervoer naar Rotterdam is fors duurder geworden. Want een container van Shanghai naar Genua (Italië) transporteren, is in bovengenoemde periode 406% duurder geworden en kostte begin deze maand $9.662. Vandaag de dag liggen de prijzen zelfs nog hoger.
Containervervoer tussen Shanghai en Rotterdam is op 10 juni gestegen naar $10,522. En de kosten voor vervoer tussen Shanghai en Genua komen inmiddels uit op $10,472. Kortom: de prijzen staan op recordhoogte. En een daling wordt voorlopig niet verwacht. Dat onderschrijft Stolt Tank Containers. "Wij verwachten dat de kosten voor vrachtvervoer en verzending komende tijd hoog blijven. De handelspatronen zijn veranderd, de volatiliteit in de toeleveringsketen is toegenomen en de huidige lage voorraden zijn daar de voornaamste redenen voor", zo schrijft het. "De laatste keer dat we ons in deze situatie bevonden, was vlak voor de financiële crisis van 2008. Het bewijst maar weer eens dat de situatie ongekend is."
Wereldwijd uitdagingen
Het feit dat de logistiek wereldwijd verstoord is, komt doordat de uitdagingen betrekking hebben op de hele wereld. Doorgaans zijn het regiogerichte uitdagingen en worden problemen opgevangen in een ander deel van de wereld. "De coronacrisis, de brexit en de blokkade van het Suezkanaal. Het zijn drie uitdagingen waar de hele wereld mee te maken heeft. En dat in één jaar tijd", stelt het containerbedrijf. "Wij hadden hierdoor geen andere keuze om – net als veel andere logistieke bedrijven – de prijzen te verhogen." Het resulteert erin dat bedrijven al gauw vier of vijf keer meer betalen voor een container. Vooral het feit dat landen nu één voor één versoepelingen doorzetten, versterkt deze trend. "De 'normale' situatie keert weer terug, maar qua voorraden zijn we daar nog niet."
"Het grootste gevolg voor onder meer de Nederlandse bedrijven is het feit dat de dienstverlening van rederijen onduidelijk is. Aankomsttijden zijn onzeker, chauffeurs staan voor enorme wachtrijen bij terminals en vervoerders moeten vaak hun planningen wijzigen, in overleg met hun opdrachtgever", stelde Bart van Pagée, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) eerder tegenover Foodbusiness.nl. Dat bevestigde Eline Blanchaert, salesdirector bij Klingele Chocolade, eerder in een webinar van ING. "Wij hebben vooral moeite met het vinden van transport richting Zuidoost-Azië. De prijs voor een container is inmiddels al twee keer over de kop gegaan. Het is te hopen dat dit zich snel herstelt, want als België zijn we afhankelijk van export."