Voorlopig hebben voedingsmiddelenproducenten in de Europese Unie nog geen last van fysieke controles op producten. Dat heeft brexit-minister David Frost bekendgemaakt. De maatregelen worden met zes maanden uitgesteld. Toch is het niet per se goed nieuws voor transportbedrijven.
Het Verenigd Koninkrijk heeft de introductie van de nieuwe grenscontroles op voedingsmiddelen uit de Europese Unie uitgesteld tot juli 2022. Dat meldde brexit-minister David Frost 14 september. Het gaat om de fysieke inspecties die in januari van start zouden gaan. "Ook de vereiste om grenspersoneel vooraf op de hoogte te stellen van aankomende voedselproducten is vertraagd", vulde Frost aan. Per 1 oktober moesten producenten uit de Europese Unie ook extra papierwerk invullen om het Verenigd Koninkrijk binnen te komen. Die eis zal ook pas in juli van kracht worden. De reden om al deze eisen uit stellen, is de verwachting dat dit de aanvoerlijnen extra onder druk zal zetten. "In een periode waarin Britse retailers al kampen met grote tekorten, lijkt ons die niet verstandig."
De Europese Unie is al jaar en dag de grootste handelspartner van Groot-Brittannië en volgens het British Retail Consortium komt zeker 30% van al het voedsel dat in het land wordt geconsumeerd uit Europa. "We willen dat bedrijven zich concentreren op hun herstel in plaats van te moeten omgaan met nieuwe eisen aan de grens", meldde Frost. "Bedrijven hebben nu meer tijd om zich op deze controles voor te bereiden." Naast een voedseltekort, kampt het land ook nog eens met een tekort aan ongeveer 500.000 werknemers in de voedingsmiddelenindustrie. Denk aan slachters en vrachtwagenchauffeurs.
'Brexit is een tijdrovende klus'
Maar, voorbereiden op de brexit, dat is niet zomaar gedaan. Zo is de ervaring van transportbedrijven in Nederland. "Er komt bijna dagelijks wel iets nieuws binnen in de laatste ontwikkelingen rondom de brexit. Aanstaande maandag zou de nieuwe methodiek rond de inboeksystemen van start gaan. Dat is natuurlijk weer veel te laat bekendgemaakt. En dit uitstelt verbaast niets. Het is niet de eerste keer dat iets in de zaak brexit uitgesteld wordt", vertelt Jan Belga van Belga Transport uit Roden, die dagelijks transporten naar Engeland hebben. Hij doelt daarmee op de eerste data van de brexit, 1 april 2019. "Ik had mij voorbereid op die datum, en alles geregeld. Ik had bijvoorbeeld speciaal iemand aangenomen met een douaneachtergrond. Nu zijn we bijna twee jaar verder en hebben we nog niet alle stappen gezet."
Belga denkt dat iedereen de mening deelt dat met duidelijkheid een hoop gezeur voorkomen had kunnen worden. "Uitstel is natuurlijk begrijpelijk én begrijp mij niet verkeerd, het is niet onwenselijk. Maar al die voorbereidingen zijn zo telkens voor niets. Al met al is het een heel tijdrovende klus", licht hij toe. Zo heeft de brexit niet alleen invloed op de planningen van transportbedrijven, maar moet het hele kostenplaatje aangepast worden. "We moeten opnieuw kijken naar alle werkzaamheden en waarvoor wel of niet een formulier ingevuld moet worden. Doen we bijvoorbeeld bij een bepaalde vracht wel of geen retourlading. Alles moet je onder de loep nemen." Al met al verwacht Belga wel dat de meeste bedrijven een gaatje in de lucht springen nu er iets meer tijd komt.
Er zijn ook transportpartijen die de gehele brexit té tijdrovend vinden en het Verenigd Koninkrijk daarom 'uit het assortiment' hebben gehaald. "Al met al kon het voor ons niet meer uit; al die hinder die de brexit met zich meebrengt. Niet alleen de grenscontroles, maar ook het papierwerk", licht Jan Willem Jansen van Jansen Logistics toe. Kortom, zoals Belga stelt: "Uitstel is mooi, maar de grenscontroles komen er uiteindelijk alsnog. Ik hoop dat het uiteindelijk eenzelfde soort invulling krijgt als Noorwegen. Dan weten we wat ons te wachten staat."