Tarwe, maïs, soja, cacao, koffie. Allemaal doen ze actief mee in de grondstoffenrally. Rijst, het meest geconsumeerde product ter wereld, niet. De CBoT-notering van dat product beweegt al sinds augustus vorig jaar relatief stabiel. Dit terwijl landen in Noord-Amerika en de Europese Unie recordhoeveelheden importeren. Hoe zit dat?
Noord-Amerika en de Europese Unie zijn geen grootverbruikers van rijst. Dit is geen verrassend gegeven. Wat dat wel is, is het feit dat beide continenten momenteel recordhoeveelheden importeren. Dat heeft vooral te maken met de stijgende vraag naar rijstvariëteiten, zoals Basmati-rijst. Maar ook 'witte' rijst is nog altijd in trek onder consumenten wereldwijd. En op die groei zit voorlopig geen stop. Mordor Intelligence verwacht dat de wereldmarkt voor rijst in de komende vijf jaar jaarlijks met zo'n 1,2% groeit. Dat komt voor een groot deel door de groeiende wereldbevolking. Immers; rijst is een van de basisproducten.
Stabiel in grondstoffenrally
De groeiende vraagt zorgt bij veel agrarische grondstoffen - denk aan tarwe, maïs, soja, koffiebonen en suiker - voor een rally in de prijzen. Bij rijst is dat niet het geval. De CBoT-notering voor rijst piekte voor het laatst in juli vorig jaar, met een notering van omgerekend $0,16 per cwt (circa 45,3 kilo). In de dagen daarna werd alweer een daling ingezet, naar $0,12 per cwt rond 20 augustus. De hogere notering voor rijst in juni en juli van afgelopen jaar kwam met name door alle onzekerheid rond het coronavirus. Onduidelijk was hoe markten zouden reageren. Redelijk snel werd duidelijk dat rijst op weinig fronten problemen zou ervaren.
Dat is een van de redenen voor het feit dat de rijstmarkt afgelopen periode vrij stabiel is gebleven. Vrijdag 15 oktober sloot de notering op $0,13 per cwt. En daar schommelt de notering inmiddels al weken rond. Een tweede reden voor het feit dat rijst afgelopen maanden wel stabiel is gebleven, is het feit dat rijst vooral wordt geproduceerd voor menselijke consumptie. De prijsrally bij andere grondstoffen is vooral gefocust op de grondstoffen die gebruikt worden voor dierlijke consumptie, oftewel veevoer.
Geen spannende wendingen verwacht
Kijken we dan naar komende maanden, dan worden in de markt voor rijst geen spannende wendingen verwacht. De transportproblemen wereldwijd blijven uiteraard een issue, maar die lijken al geen effect meer te hebben op de exportprijzen, zo melden analisten. Volgende maand wordt nieuwe oogst uit India verwacht, waardoor ook op het gebied van aanbod geen problemen worden ingeschat. Alleen economische inflatie in Iran zou nog een heikel punt kunnen zijn. Hierdoor is de productie van rijst in het land duurder geworden. Maar de vraag is - melden experts - of dat land kan opboksen tegen het 'goedkope' aanbod uit de grootste producerende landen.