De markt voor plantaardige oliën gaat al een tijd door het dak én het gezondheidsaspect van visolie neemt in waarde toe. De markt voor visolie groeit dan ook wereldwijd, al vindt komende jaren de grootste groei plaats in Azië.
De markt voor visolie is vandaag de dag goed voor circa tweederde van de omzet van het Aziatische aquacultuursegment. De rest bestaat uit vismeel. China behoudt, zo verwachten analisten, de leidende positie. Dit vanwege de hoge concentratiegraad en positieve vooruitzichten voor de sector als gevolg van goedkope arbeid. Aquacultuur is één van de snelst stijgende industrieën wereldwijd. Ruim 80% van de visolie wordt geconsumeerd in China. Ook in Vietnam en Indonesië is visolie populair.
Supplementen als grootste categorie
In de visoliemarkt zijn supplementen de grootste categorie en dat segment groeit flink. In Japan is het aantal 65-plussers bijvoorbeeld stijgende en de toename in gezondheidsproblemen onder deze bevolkingsgroep voedt de vraag naar visolie. In de regio Noord-Amerika wordt komend jaar ook een groei verwacht, van zo'n 8,6%. Dit omdat ruim 60% van de Amerikanen een tekort aan Omega-3 heeft, wat de stijgende consumptie van supplementen in deze regio verklaart.
Het hoofdbestanddeel van dit soort Omega-3-producten is voornamelijk ansjovis. Prijzen van deze vissoort zijn echter lastig te verkrijgen, waardoor de prijstrend in visolie onduidelijk blijft. Door de toename in e-commerce, de gunstige overheidsvoorschriften met betrekking tot het ontwikkelen van de visserijsector en snelle verstedelijking zal de marktgroei in de toekomst wel blijven doorzetten.
Klimaatverandering is risico
Klimaatverandering is overigens wel een risico voor de visolieproductie. El Niño belemmert al jaren de visvangst in de Stille Oceaan, met name in een straal van tachtig kilometer rondom Peru en Chili. El Niño bemoeilijkt ook het transport, wat leidt tot hogere kosten. De totale vangst van afgelopen visseizoen bedroeg in Peru 2,4 miljoen ton, met een exportwaarde van $1 miljard. Het quotum voor Peru staat op 2,5 miljoen ton, dat is nu dus bijna bereikt. Dit kan gevolgen hebben voor de ongebreidelde groei in visolie.
Een leverancier van onder andere visolie geeft aan dat het product over de afgelopen jaren gehyped is, maar dat de groei in ons land nu stabiliseert. "De exponentiële groei is eruit, maar dat komt ook omdat er concurrenten bij zijn gekomen."