De markt voor zout staat bekend om zijn fluctuerende gedrag. Afgelopen jaar hadden de trend van het naleven van een gezondere levensstijl en de logistieke beperkingen als gevolg van de coronacrisis veel invloed op de exportcijfers. Toch zijn de verwachtingen voor komende jaren goed. Wie draagt hier het meeste in bij?
De vraag naar zout is de laatste jaren toegenomen, als gevolg van globalisering. Een Franse of Spaanse keuken vind je vandaag de dag immers ook terug in het noorden van Europa. Tegelijkertijd ervaart de zoutindustrie de druk van het thema 'gezondheid'. Consumenten zijn zich meer bewust van de schadelijke effecten van een té hoog zoutgehalte in voedingsmiddelen. De wereldwijde zoutexport is daardoor afgelopen jaar met 15% gedaald tot 63,2 miljoen ton. De Europese Unie laat de grootste afname zien: -3,5 miljoen ton. In Noord-Amerika komt de min uit op 3,3 miljoen ton en in Azië werd 2,2 miljoen ton minder zout geëxporteerd.
Overigens hebben ook de logistieke beperkingen als gevolg van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen effect gehad op de exportcijfers van zout. Zo moesten veel kleine bedrijven, vooral in de voedingssector, de deuren sluiten en was de horeca in veel landen dicht. De vraag naar zout was daardoor het afgelopen jaar een stuk minder groot dan in voorgaande, 'normale' jaren. Wat ook een rol speelt, is het feit dat de markt voor zout onderhevig is aan fluctuaties. Een 'normaal' jaar is daarmee moeilijk te becijferen.
Toch groei verwacht
Met bovenstaande in ogenschouw nemend, verwachten analisten dat de markt voor gearomatiseerde zouten komende jaren nog steeds kan groeien. In de periode van 2018 tot en met 2023 wordt een groei voorzien van 5,2%. De wereldwijde zoutconsumptie groeit op dit moment jaarlijks met 1,9%. Dat doel moet daarom haalbaar zijn. China zal de grootste bijdrage leveren. Dat land is de grootste producent én consument van zout. Tot en met 2027 wordt voor China een groei verwacht van ongeveer 4,5%. Het merendeel daarvan gaat richting Zuid-Korea en Japan.
De Verenigde Staten volgen China op de voet. De afgelopen jaren, van 2016 tot en met 2021, is de zoutproductie jaarlijks met gemiddeld 1,2% toegenomen. De marktomvang wordt momenteel geschat op $512,4 miljoen. Dat is omgerekend naar euro's €443 miljoen. Dit jaar zal daar niet veel meer in veranderen, voorzien analisten. Het land exporteerde afgelopen jaar 1,26 miljoen, ter waarde van $214.890 (ofwel €185.335). Het merendeel daarvan, ruim 1,1 miljoen ton, ging naar Canada.
Op de derde plaats van grootste producenten van zout volgt India, al wordt voor komend seizoen een tekort aan zout verwacht. Dit heeft te maken met overmatige regenval in de afgelopen twee jaar. Ook de coronapandemie heeft effect gehad op de zoutproductie in Gujarat, een van de grootste zoutproducerende regio's van het land. De productiedaling komt naar verluidt uit op 35%. De reserves zullen aangeboord moeten worden, wat leidt tot schaarste en een hogere prijs.
Nederland grootste in waarde
Nederland is in waarde de grootste exporteur van zout. De productiecijfers zijn ook fors, met jaarlijks meer dan 7 miljoen ton steenzout en 250.000 ton magnesiumzout. Ook zeezout wordt door Nederland veelvuldig geëxporteerd. Landen als Duitsland, België, Frankrijk, Finland en Portugal zijn topbestemmingen voor Nederlandse zoutproducten. Samen met het Verenigd Koninkrijk is het land goed voor 35% van de totale zoutproductie in de Europese Unie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.