De suikerprijzen zitten wereldwijd nog altijd in de lift. In Europa passeerde de slotnotering op de Liffe in Londen afgelopen week zelfs de €460 per ton. Dat gebeurde bijna vijf jaar terug voor het laatst. Onder meer berichtgeving uit India zorgt voor een positief sentiment in de suikermarkt.
India is na Brazilië de grootste suikerproducent ter wereld. Het land kampt al enkele jaren met een enorme suikerberg van zo'n 10 miljoen ton. Om dit overschot te verminderen, en de suikermolens financieel overeind te houden, verleent de Indiase overheid stevige subsidies om de export te stimuleren. Mede door deze subsidie pompte India in de afgelopen twee seizoenen een recordhoeveelheid suiker de wereldmarkt in.
Meer ethanol, minder suiker
Maar het tij lijkt nu te keren. India heeft aangekondigd stevig in te zetten op de productie van ethanol als brandstof. De overheid heeft een voorstel, om tegen 2025 20% ethanol te mengen met benzine, goedgekeurd. Daarmee zijn de ambities aangescherpt, want eerder werd gemikt op 2030. Dat betekent dat op korte termijn meer suikerriet bestemd wordt voor de productie van ethanol en minder voor de productie van suiker.
De Indiase overheid verwacht dat de subsidies op de suikerexport komende jaren omlaag kunnen of zelfs kunnen verdwijnen. Met een lagere productie van suiker verdwijnt immers de noodzaak om de export te stimuleren. Of de wereldwijde suikermarkt dit komend seizoen al merkt, valt te betwijfelen. De Indiase suikerbranche voorspelde onlangs nog dat de suikerproductie in 2021/2022 gelijk blijft op 31 miljoen ton suiker.
Thailand speelt grotere rol van betekenis
Wel is de prognose dat de suikerexport vanuit India dit seizoen daalt. In seizoen 2020/2021 exporteerde het land nog een recordhoeveelheid van 7,1 miljoen ton. De Indiase suikerindustrie verwacht dat de export dit seizoen, dat loopt tot september 2022, blijft steken op 5 tot 6 miljoen ton suiker. Dat komt niet alleen door de hogere ethanolproductie, maar ook doordat concurrent Thailand – de nummer 4 producent in de wereld – waarschijnlijk meer suiker gaat exporteren.
Thailand heeft dit jaar veel suiker om te verhandelen en zal onder andere Indonesië willen bedienen. Een afzetmarkt die het land eerder verloor aan India. Maar er zijn meer verschuivingen op het wereldtoneel. Zo haalt Egypte momenteel suiker uit India, omdat Brazilië niet aan de volumes van voorgaande jaren kan komen. Brazilië is wereldwijd de onbetwiste nummer één als het gaat om suikerexport en had afgelopen jaren een exportaandeel van 33% tot 48%.
Meer vraag dan aanbod
Braziliaanse suikerriettelers hebben dit jaar flinke schade opgelopen door vorst, gevolgd door extreme droogte. De regen in oktober zorgde voor enige verlichting, maar het aanbod uit het Zuid-Amerikaanse land ligt nog altijd fors lager dan gemiddeld. Een belangrijke reden voor de Internationale Suikerorganisatie om er vanuit te gaan dat de wereldwijde suikervoorraad in 2021/2022 krimpt met bijna 3 miljoen ton.
Terwijl het aanbod hier en daar knijpt, is de wereldwijde vraag naar suiker stevig. Een suikerhandelaar in Londen meldt tegenover Bloomberg dat de belangrijke importlanden (als China, Pakistan, Kenia en Egypte) momenteel de toon zetten. De voorraden in deze landen zouden laag zijn, waardoor de vraag overeind blijft en de prijzen hoog. Ook Pakistan, wereldwijde de nummer 6 qua suikerproductie, kampt met ongekend hoge suikerprijzen. Het land verkeert in een heuse suikercrisis met een suikerprijs die hoger is dan de benzineprijs.
Europese prijs op record niveau
Kortom, genoeg signalen die erop duiden dat de wereldwijde suikerprijzen voorlopig niet zullen kelderen. Op de Liffe in Londen beweegt de notering voor ruwe suiker momenteel rond het niveau van €460 per ton. Dat gebeurde in maart 2017 voor het laatst.