Rijst is iets duurder geworden op de wereldmarkt. De verwachte kleinere oogst in Vietnam, in combinatie met een blijvend hoge vraag, is de reden daarvoor. Opvallend, want de productie lijkt in veel landen komend jaar toe te nemen.
De export van rijst uit Vietnam is in de afgelopen drie maanden gestegen, blijkt uit de meest recente cijfers van het General Department of Vietnam Customs. In september kwam de rijstexport 19% hoger uit dan een maand eerder, op 593.624 ton. De versoepeling van de coronamaatregelen in het land heeft hier een handje in gehad. Wel raakt het binnenlandse aanbod van ongepelde rijst (ook wel padie genoemd) op, melden analisten. Dit kan de komende tijd (in ieder geval tot de nieuwe oogst start) opwaartse druk uitoefenen op de exportprijzen.
De rijstexport uit Thailand stijgt in het vierde kwartaal naar verluidt, omdat een zwakke Thaise baht het product concurrerender maakt. Hierdoor neemt de wereldwijde vraag weer toe. In India is de gemiddelde prijs van witte rijst in oktober gedaald, met 2,8%. Een recordhoge productieraming voor seizoen 2021/2022 ligt hieraan ten grondslag. De Indiase oogst komt waarschijnlijk uit op 510,7 miljoen ton.
Meer 'Kuban'
Rusland meldt ondertussen dat het het rijstareaal in Krasnodar, dat in het zuiden van Rusland ligt, iets groter is. De rijst in die regio wordt weggezet als 'Kuban-rijst'. Rusland zet voor komend jaar in op 120 hectare, tegen 118 hectare dit jaar. Vorig jaar was de rijstoogst uit Krasnodar 900.000 ton. Dat maakte de viceminister van Landbouw deze week bekend.
Met de stijgende oogstcijfers in gedachten, is het opvallend dat de CBoT-notering voor rijst de laatste dagen licht stijgt. Op woensdag 24 november noteerde rijst $13 cents per cwt. Niet echt spectaculair, want 9 november stond rijst nog op $12 cents per cwt. Het is de vraag hoe de notering zich de komende tijd ontwikkelt. Analisten verwachten dat de prijzen stabiel blijven of licht stijgen, als gevolg van hoge input- en logistieke kosten. Agrarisch ondernemers melden dat de productiekosten in Azië met 30% zijn gestegen door torenhoge diesel- en kunstmestprijzen.