Europese kopers van pinda’s vermijden op dit moment de Chinese markt. Het verschil in prijs met dichterbijgelegen locaties is té groot geworden. Dit is een gevolg van de huidige logistieke chaos. Ook het feit dat ladingen op het laatste moment geweigerd worden, creëert te veel onzekerheid. Dat meldt marktanalist Aidan Wright van marktbureau Mintec woensdagavond 15 december in een webinar.
De notering voor pinda's is al enige tijd stabiel; met prijzen tussen de $1.400 en $2.200 per ton. Die bovenkant wordt betaald voor product uit China. Niet omdat die pinda's van zo'n goede kwaliteit zijn, maar omdat het transport richting de Europese Unie zo duur is. "Niet vreemd dus dat er weinig activiteit is op de Chinese markt", licht marktanalist Aidan Wright van Mintec toe. "Wanneer pinda's ergens anders ingekocht kunnen worden, dan heeft dat de voorkeur." Donderdag 9 december stond de gemiddelde prijs voor containervervoer over zee voor de route Shanghai – Rotterdam op $13.564 per 40 voets container. Dat prijsniveau is 196% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.
Nog een reden dat kopers de Chinese markt vermijden, is het gebrek aan ruimte op de schepen. "Er doen geruchten de ronde waarbij gesteld wordt dat de ladingen op het laatste moment geweigerd worden. Dat zorgt voor veel onzekerheid bij kopers." En dus wordt – zo meldt Wright – vooral uit de huidige voorraad geput. Fabrieken in het oosten van Europa hebben de keuze om de lijnen stil te leggen of om uit de havenvoorraad in te kopen. Dat laatste gebeurt nu veelvuldig, al is de vraag hoelang dat nog kan. "De voorraad in de Rotterdamse havens begint inmiddels onder een gewenst niveau te komen", stelt Wright.
Wel goede verwachtingen
Toch overheerst angst nog niet. "Natuurlijk is de La Niña-cyclus spannend, want dat zorgt naar verluidt voor lagere opbrengsten. Maar tegelijk is de eerste aanplant goed, er wordt een bovengemiddelde kwaliteit verwacht", aldus de marktanalist. Afgelopen jaren lagen de opbrengsten juist lager dan het gemiddelde, waardoor nu verwacht (en gehoopt) wordt dat er weer een kleine plus geschreven kan worden. Als de voorraad weer toeneemt, zullen ook de prijzen weer dalen. "Tenminste in de Europese Unie dan. China blijft voorlopig absent (zeker bij Europese kopers), in ieder geval tot de logistieke problemen voorzichtig opgelost worden."
Met betrekking tot de vraag zijn nog wel een aantal twijfelpuntjes. Gedurende de coronapandemie was de vraag groot. Pindaproducten zijn immers voedingsmiddelen die lang houdbaar zijn. "Dat soort producten werden gehamsterd. Inmiddels zien we dat de vraag normaliseert. Het totale gebruik stijgt naar verluidt met 1%, met de grootste groei in pindagerelateerd snoepgoed (10%). De markt voor pindakaas neemt naar verwachting met 2% toe, al is dat de kleinste markt. Pindasnacks zijn minder populair, de markt daalt naar verluidt met 3%."