Fastfoodketen McDonald's is ditmaal de pineut van het tekort aan frites in Japan. Door overstromingen in de haven van Vancouver in Canada kan de keten vanaf vrijdag 24 december alleen nog maar kleine porties frites verkopen. Eerder werd fastfoodketen KFC al getroffen door een fritestekort.
Een tekort aan frites in Japan zorgt ervoor dat fastfoodketen McDonald's vanaf vrijdag 24 december (tot zeker in het nieuwe jaar) alleen nog kleine porties aanbiedt. Dat meldt Bloomberg. Door verschillende overstromingen in de haven van het Canadese Vancouver zijn vertragingen in de verzending ontstaan. Deze vertragingen komen boven op de leveringsproblemen die al waren ontstaan door de coronacrisis. De keten zoekt naar oplossingen, zo is recent een vliegtuig vol frites naar Japan vertrokken. Klanten krijgen tot het probleem is opgelost een korting van zo'n €0,40 op een McDonald's-menu.
Eerder dit jaar werd Kentucky Fried Chicken (KFC) getroffen door eenzelfde probleem. Door een tekort aan diepgevroren aardappelproducten konden diverse filialen van die fastfoodketen tijdelijk helemaal geen frites meer verkopen. Het feit dat hetzelfde probleem zich twee keer in korte tijd voordoet, is voor analisten reden om te verwachten dat de Japanners komend jaar meer buitenlandse frites gaan importeren. Gedurende de eerste zes maanden van het jaar werd al 8,4% meer diepgevroren aardappelproducten uit het buitenland gehaald.
Dit wordt ondersteund door het feit dat de binnenlandse productie niet kan voldoen aan de groeiende vraag. Verwacht wordt dat de aardappelopbrengst in Japan in seizoen 2021/2022, dat van april tot en met maart loopt, ongeveer 18% lager zal uitkomen, op 1,8 miljoen ton. Vorig jaar kwam de oogst uit op 2,2 miljoen ton, wat ook al een daling van 8,1% was vergeleken met een jaar eerder.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.