McDonald's maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van voldoende aardappelen die geschikt zijn voor haar Franse frites, de McFries. Het fastfoodconcern ziet de druk op de aardappelketen wereldwijd toenemen door weersextremen. "Een goede aardappelteler en kwalitatief goed pootgoed is geen garantie meer voor een lange pieper."
Dit zei Jerôme de la Chambre, duurzaamheidsmanager bij McDonald's, vorige week op een evenement voor de aardappelbranche in Westmaas. "De hoge kwaliteit aardappelen heeft ons als McDonald's veel gebracht", aldus De la Chambre. "Veel van onze klanten rijden special om voor een portie McFries uit een van onze restaurants." De fastfoodketen heeft dat gevoel ook samengevat onder het motto 'Good Times'. De la Chambre benadrukt dat McDonald's de beschikbaarheid van voldoende kwalitatief goede grondstof niet meer als een vanzelfsprekendheid ziet. Of, zoals hij samenvat, 'niet elke pieper schopt het tot frites'.
Meer rassen geschikt maken
Vooral weersextremen, zoals dit jaar in Nederland met het langdurig zeer natte voorjaar, maken dat lang niet alle aardappelen aan de voorwaarden van McDonald's gaan voldoen. "We realiseren ons ook dat we niet de makkelijkste voorwaarden hanteren", aldus De la Chambre. Zo moeten de aardappelen goed te verwerken zijn in het productieproces, in maximaal 2 minuten in een restaurant gebakken zijn, goed zijn van kleur, enzovoort. "We moeten ons ook aanpassen aan de nieuwe realiteit", gaf De la Chambre aan.
McDonald's gebruikt tot dusver het ras Innovator het meest voor de McFries, maar de keten kijkt samen met de sector naar meer rassen om te verwerken tot Franse frites. "Zo zijn we bezig om het ras Etana in België, Chenoa in Duitsland en Donata in Nederland geschikt te maken voor verwerking tot McFries." Intern is ook gekeken om naast de Franse frieten andere aardappelproducten te serveren waarvoor geen lange aardappelen nodig zijn. "Maar dat haalt het qua beleving niet bij onze McFries." De fastfoodketen kijkt volgens De la Chambre ook verder en werkt met de keten aan plannen om de aardappelteelt meer bestendig te maken voor weerrisico's. "We hebben een robuust voedselsysteem nodig, want zonder aardappelen geen Good Times."
Kosten voor de baat
Zo werkt McDonald's samen met Farm Frites en Nedato in een project om het waterbergend vermogen van percelen te verhogen, onder meer door verdichting tegen te gaan. Aan dit project doen dertig telers mee. "Het duurt even voordat we er de vruchten van plukken, de kosten gaan voor de baat. Maar we hopen dat we de weerrisico's bij telers kunnen beheersen en daar willen we mede in investeren. Daarom zoekt McDonald's ook toenadering tot de andere partijen in de keten." De La Chambre liet daarbij doorschemeren dat McDonald's overweegt ook premies uit te betalen aan telers, bijvoorbeeld als zijn voldoen aan maatregelen uit de Biodiversiteitsmonitor Akkerbouw (BMA).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.