De olijfolieprijs is in de voorbije maanden gestaag gestegen onder invloed van berichten over droogte en beperkte beschikbaarheid. Begin september bereikte de prijs in Jaèn evenwel een voorlopige piek en zette een lichte daling in.
Kopers lijken even een iets afwachtender houding aan te nemen. Met een prijs van €3,90 per kilo voor bulkproduct, is dan ook een behoorlijk hoog niveau bereikt voor de laatste jaren.
Vanuit de kant van de producenten is er ondertussen druk om de prijzen verder omhoog te krijgen. Onder meer met verwijzing naar de droogte van dit jaar en de stijgende energieprijzen. Door de droogte zou alleen al de Spaanse oogst (die binnenkort begint) met ongeveer een derde kleiner uitpakken dan die van het voorbije seizoen.
Ook de oogsten in Italië en Griekenland staan onder druk. Deze landen zijn achtereenvolgens de tweede en derde producent van olijfolie. Een land als Marokko daarentegen verwacht juist een grotere oogst.
Vermarkting blends via merk en herkomst
Bij olijfolie gaat het niet alleen om de prijs, maar ook om de marketing. Italië slaagt er het best in om meerwaarde te creëren met behulp van merken en het vermarkten van de herkomst. Italië als herkomstland doet het goed voor gebottelde olijfolie.
Daar zit wel een addertje onder het gras, zo klaagden recent Griekse producenten en ook overheden in branche-publicatie Olive Oil Times. Van de Italiaanse gebottelde olijfolie zou slechts 30% van puur Italiaanse herkomst zijn, de rest bestaat uit blends met Spaanse en Griekse olies. Italië importeert zo'n 500.000 ton goedkopere Spaanse en Griekse olijfolie in bulk om vervolgens te laten mengen met Italiaans product en dan gebotteld onder merk te verkopen.
Naast olijfolie uit landen rondom de Middellandse Zee komt ook steeds meer olijfolie op de markt uit onder meer Zuid-Amerika. Dit product probeert qua prijs en kwaliteit te concurreren met olijfolie uit de traditionele productieregio's.