Shutterstock

Analyse Grondstoffen

Toegang tot de Zwarte Zee is geen zekerheid

27 Oktober 2023 - Jurphaas Lugtenburg

Er was de nodige onduidelijkheid over de toegang tot de Zwarte Zee voor de burgervaart. De Oekraïense vicepremier bezweert hoe dan ook dat er niets aan de hand. In Amerika zijn het lage waterstanden in rivieren die een limiet zetten op de transportcapaciteit. Daar kan de neerslag van de laatste tijd verandering in brengen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het decembercontract voor tarwe op de Matif sloot gisteren €1,50 hoger op €233,50 per ton. Op de CboT steeg tarwe met 1,9% naar $5.79½ per bushel. Maïs en soja sloten beide lager. Maïs leverde 0,2% in en sloot op $4.79¾ per bushel en soja zakte met 0,7% naar $12.79½ per bushel.

Onrust op de Zwarte Zee gaf de tarwemarkt gisteren een duwtje omhoog. De humanitaire corridor die Oekraïne heeft ingesteld als alternatief voor de graandeal zou volgens geruchten onderbroken zijn. Rusland zou naar verluidt zeemijnen hebben gelegd in de monding van de haven van Odessa en gevechtsvliegtuigen in gereedheid hebben gebracht voor een aanval op koopvaardijschepen. Het bericht om de burgerscheepvaart tijdelijk te schorsen komt volgens het Britse maritieme veiligheidsbedrijf van de Oekraïense havenautoriteiten.

Roerige tijden
De Oekraïense vicepremier Oleksandr Kubrakov ontkent dit met
klem op X (voorheen Twitter). Volgens Kubrakov zijn de berichten niet waar en kunnen de routes die veilig verklaard zijn door de Oekraïense marine gewoon gebruikt worden. De minister maakt wel een wat cryptische verwijzing naar de moeilijk omstandigheden waaronder de corridor tot stand is gekomen en hoe dat het functioneren beïnvloedt. Opvallend genoeg reageerde Chicago sterker dan Parijs op de problemen in de Zwarte Zee.

In Noord- en Zuid-Amerika is het de logistiek die in zekere zin een stempel drukt op de graanhandel. Door de neerslag van de laatste dagen stijgt het peil van de Amazone en de Mississippi. Beide rivieren stonden erg laag waardoor vervoerders binnenvaartschepen en rijnaken niet volledig konden beladen. In Brazilië waren sommige zijtakken van de Amazone helemaal niet bevaarbaar voor graantransport. De regen op de zuidelijke prairies in de VS zien we overigens nog niet terug in de droogtemonitor. Staten als Texas, Kansas, Oklahoma en Louisiana blijven grotendeels rood gekleurd.

China bracht gisteren wat leven op in de Noord-Amerikaanse sojamarkt. Eerder deze week werd een soort van intentieverklaring getekend om agrarische producten uit de VS af te nemen, maar dat zorgde nog niet meteen voor concrete handel. Daar kwam gisterochtend (Amerikaanse tijd) verandering in met een onverwachte Chinese order voor 110.000 ton soja. De voorspelde regen voor Brazilië en teruglopende productiecijfers van biodiesel wogen uiteindelijk toch zwaarder voor spelers op de markt.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden