De Europese tarwe export blijft achter lopen in tempo op vorig seizoen. Spelers op de markt maken zich daar niet overdreven druk om. De andere factor van belang zijn de weerberichten. Voor Europese graantelers verloopt deze herfst veel te nat.
Het decembercontract voor tarwe op de Matif leverde gisteren €2 in en sloot op €231,75 per ton. Op de CBoT zat tarwe eveneens in de mineur en daalde met 1,3% naar $5.72 per bushel. Maïs en soja bewogen meer zijwaarts. Maïs sloot 0,2% hoger op $4.78¼ per bushel. Het novembercontract soja noteerde ¾ cent hoger op $13.68¾ per bushel.
De export van tarwe uit de EU blijft achterlopen op vorige seizoen. Dit seizoen is er 10,8 miljoen ton tarwe uitgevoerd tegen 13,7 miljoen ton in dezelfde periode vorige seizoen, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde exportcijfers. Marokko en Nigeria zijn de grootste afnemers van Europese tarwe met respectievelijk 1,7 en 1,2 miljoen ton. Dat is redelijk in lijn met de import van vorige seizoen. Algerije importeerde tot nu toe dit seizoen 936.000 ton tarwe en Egypte 560.000 ton. Daarmee ligt de import voor deze beide landen circa 1 miljoen ton onder het niveau van vorig seizoen. Veruit de meeste tarwe die de EU importeert komt uit Oekraïne. Met 2,1 miljoen ton is Oekraïne goed voor bijna twee derde van de Europese import.
Transport knelt
De uitvoer van graan door Oekraïne over de Zwarte Zee blijft een heikel punt. Sinds augustus heeft Oekraïne naar eigen zeggen 4 miljoen ton graan over de nieuwe humanitaire corridor geëxporteerd. Het verzekeren van schepen op deze route is mogelijk, maar verzekeraars zetten er wel een riante risicopremie boven op, helemaal na de recente aanval op een Liberiaans vrachtschip. Oekraïne en Groot-Brittannië hebben nu een speciale regeling opgetuigd waardoor de oorlogspremie die de verzekeraars rekenen omlaag kan. Volgens Oekraïne zouden veertien verzekeraars lagere premies kunnen rekenen. Bij transport van graan naar de Zwarte Zeehavens in de regio Odessa loopt ook nog niet alles op rolletjes. De nationale spoorwegen hebben de capaciteit terug moeten schroeven richting de havens vanwege reparaties die nodig zijn aan het spoor.
Dat het Europese exporttempo wat aan de lage kant is heeft maar beperkt grip op de Matif. Sommige analisten schrijven dat er nog wel wat ruimte naar beneden zit met een bodem in de markt op ruim €200. Grosso modo is de heersende stemming dat de bodem rond de €230 zal blijven hangen. De matige groeiomstandigheden in Europa door de regen geven de tarwemarkt daarbij extra steun volgens deze analisten. Daar moet natuurlijk wel bij gezegd worden dat het weer in de herfst niet de belangrijkste opbrengstbepalende factor is. Wat er komende lente en zomer gebeurt is daarvoor belangrijker.
Braziliaanse soja is geen zekerheid
In soja is het stuivertje wisselen tussen exportcijfers en de weerberichten. Er zijn gisteren geen nieuwe orders bekend gemaakt vanuit China, dus hebben analisten zich weer volop gestort op de weerberichten voor Zuid-Amerika. Het gezaghebbende Braziliaanse marktbureau AgRural meldt dat 61% van het geplande soja-areaal in de grond zit in Brazilië. Vorige week was dat 51% en vorig jaar rond deze was al 69% van de soja gezaaid. De opbrengstverwachting voor soja deze oogst is met 1,1 miljoen ton verlaagd ten opzichte van de oktoberraming, naar 163,5 miljoen ton. Warmte en droogte in het ene deel van Brazilië en wateroverlast in het andere deel zijn hier de belangrijkste oorzaak van. Dat het groeiseizoen in Brazilië niet volgens het boekje van start gaat, is in het onderstaande bericht goed te zien.