Jimmy Products B.V. is popcornmarktleider van de Benelux. De producent is bijvoorbeeld hofleverancier van de Pathé-bioscopen en Kinepolis, maar levert ook 'echte bioscooppopcorn' aan supermarkten. In navolging van de klimaatambities van de grote klanten, heeft de producent zich ten doel gesteld om eind 2025 CO2-neutraal te produceren. Een belangrijke stap is het nieuwe duurzame pand dat in aanbouw is. De aankomende verhuizing heeft nu al een mooie samenwerking opgeleverd met een ander bedrijf dat gaat ondernemen op hetzelfde duurzame bedrijventerrein: Brouwerij Vet & Lazy heeft bier gebrouwen uit popcornrestromen.
Jimmy Products is een familiebedrijf. De familie Hooijmeijer begon in 1947 in Ridderkerk oorspronkelijk als fruitbedrijf. In 1992 begon de onderneming 'als eerste in Nederland' met de verkoop van popcorn in de destijds populaire videotheken. Met succes, want anno 2023 is het bedrijf popcornmarktleider in de Benelux. "We begonnen heel klein in videotheken die je toen in elk dorp vond, met een rek met zakjes en emmertjes popcorn", vertelt marketingdirecteur Annette Hooijmeijer. "Die emmertjes begonnen we te bedrukken met een filmtitel. Pathé wilde dat ook wel, en daar leveren we nu nog steeds aan. Echte bioscooppopcorn is onze propositie. Al die jaren zijn wij de leverancier van Pathé in Nederland, maar ook België, Frankrijk en Zwitserland." Na de bioscopen volgde ook de retail, zo ligt JIMMY's popcorn behalve in de groothandels ook in de schappen van Jumbo en Albert Heijn. Naast popcorn biedt het bedrijf inmiddels ook nacho's en dips (sauzen en guacamole), en worden verpakkingen en vending machines voor popcorn en nacho's verkocht.
Ook buiten de Benelux zijn de producten te vinden. Bijvoorbeeld in de bioscopen van de Franse bioscoopketen UGC en in de Baltische Staten. Buiten hoofdmarkt Europa zijn producten van JIMMY's ook verkrijgbaar in onder andere Zuid-Afrika en is het bedrijf bezig zich een positie te verwerven in het Midden-Oosten. In totaal zijn het 32 afzetlanden. En behalve in Oud-Beijerland, met ongeveer tachtig medewerkers, staat er een fabriek in het Engelse Retford waar tussen de 40 en 50 mensen werken.
Popcorn neemt bij de productie enorm in volume toe, dus het lijkt voor de hand te liggen om dat dicht bij de plek van consumptie zelf te maken. Hooijmeijer: "We willen zo dicht mogelijk bij de bron leveren en niet overzees, daarom hebben we ook een productielocatie in Engeland. We hebben ook een heel sterke Franse markt en we gaan wel kijken of we daar dichterbij kunnen gaan zitten, maar voor nu heeft de nieuwe locatie in Ridderkerk onze hoofdfocus. We willen dat eerst af hebben en daar ook voor alle medewerkers een goede werkplek creëren." Die medewerkers kunnen gewoon allemaal meeverhuizen. "Het is vijftien minuten hiervandaan, voor sommigen is het dichterbij, we willen iedereen meenemen." Dat is niet alleen letterlijk naar de nieuwe locatie, maar ook in het duurzaamheidsstreven, verduidelijkt ze. "We hebben JIMMY's Academy, waar werknemers zich kunnen ontwikkelen en waar we ook over de duurzaamheidsonderbouwingen vertellen."
100 miljoen consumenteneenheden popcorn
Het familiebedrijf produceert meer dan 100 miljoen consumenteneenheden popcorn per jaar. Daar is heel wat maïs voor nodig. De leverancier werkt met vaste telers in Frankrijk Popcornmaïs is net iets fijner dan normale maïs, legt de marketingdirecteur uit. En er zijn twee soorten, een waarbij de gepofte maïskorrel ronder is (mushroom genoemd) en een met een grilliger resultaat (butterfly). De ene is beter te coaten en is geschikter voor zoete popcorn en de andere wordt gebruikt voor zoute popcorn.
Je zou het niet denken, maar van popcorn komt ook redelijk wat restafval. "De maïskorrels ploffen en daar komen schilfertjes vanaf – dat zijn dezelfde schilfertjes die tussen je tanden gaan zitten als je popcorn eet. We produceren heel veel, dus uiteindelijk komt er ook veel vanaf. Ook de niet geplofte maïs hou je over. We filteren de popcorn zodat er geen harde stukjes inzitten. Andere producenten kunnen dat niet garanderen", vertelt Hooijmeijer. Het filterafval wordt verwerkt in een biovergister waarmee een groot deel van de eigen energie wordt opgewekt. De nacho's leveren geen noemenswaardige reststroom op.
Als je grotendeels afhankelijk bent voor de omzet van bioscopen, is het rampzalig als die allemaal dichtgaan, zoals tijdens de coronapandemie het geval was. Hooijmeijer: "Dat was zeker paniek, dat verwacht je niet. Geen bioscoop was meer open, dus hebben we de focus een jaar lang op de retail gezet. Ook hebben we nagedacht over concepten voor als de bioscopen weer opengingen. Als je voor uitdagingen staat ga je toch op zoek naar oplossingen, wat weer nieuwe ideeën brengt. En daarna kregen we er juist ook veel bioscoopklanten bij. De bioscopen hadden ook tijd om op onderzoek uit te gaan." De bioscoopbezoeken hebben zich ook weer hersteld. "Zeker Barbie en Oppenheimer hebben een enorme impuls gegeven aan de bioscopen. De branchecijfers zijn vorig jaar goed geweest."
Grotere, duurzame productiecapaciteit
Het nieuwe pand komt op Dutch Fresh Port in Ridderkerk, waar agro- en foodgerelateerde bedrijven die zich focussen op duurzaamheid en circulariteit zich kunnen vestigen. In het gebouw van 17.000 vierkante meter zullen het hoofdkantoor, distributiecentrum en productie- en verpakkingsafdelingen van Jimmy Products samen worden gebracht. "We hebben twee prachtige panden in Oud-Beijerland, maar we moeten echt uitbreiden, qua productie, maar ook de magazijnen", aldus Hooijmeijer. De productiecapaciteit wordt aanzienlijk uitgebreid, 'met productielijnen die het meest energiezuinig zijn'. Ook is er de mogelijkheid om in de toekomst verder te groeien met nog drie extra productielijnen.
Op het dak van het nieuwe pand komen 2.200 zonnepanelen en er komt een nieuwe biogasinstallatie. De fabriek is daardoor straks voor meer dan 100% zelfvoorzienend wat energie betreft. Het is de bedoeling dat energieoverschotten worden geleverd aan laadstations voor elektrische vrachtwagens bij het magazijn. Er komt ook een betere afvalscheiding en hergebruik van afval. Daarnaast heeft de onderneming als doel verpakkingsmateriaal te reduceren.
Het nieuwe pand heeft al geleid tot een mooie samenwerking doordat de fabrikant met andere bedrijven in contact kwam die ook op het duurzame bedrijventerrein gaan ondernemen. Samen met Stichting Duurzaam Brouwen en Brouwerij Vet & Lazy werd van filterafval popcornbier ontwikkeld. "Ik vind het bijzonder hoe het bier is ontstaan", zegt Hooijmeijer. "Op de nieuwe locatie hadden we een meeting en daar kwamen we productontwikkelaars tegen. Iemand van Vet & Lazy, maar ook iemand die zei: Ik kan van reststromen compost maken. Naar dat laatste zijn we ook aan het kijken, bijvoorbeeld voor compost voor de tuin. We gebruiken reststromen voor energie, maar dan houden we nog over. We kijken wat we nog meer kunnen doen zodat het iets oplevert voor de samenleving en dat het zo efficiënt mogelijk wordt ingezet."
Businesspartners enthousiast over popcornbier
Het popcornbier werd in januari als pilot op de Horecava geïntroduceerd. "We hebben allemaal aanvragen gekregen van partijen die het willen verkopen, dat zijn we nu aan het uitwerken. Er is interesse vanuit de bioscopen, maar ook van groothandels, het past in onze lijn van producten. En vooral onze businesspartners in bioscopen zeggen: het past ook in onze lijn van duurzaamheidsambities."
Eind 2025 wil de onderneming helemaal CO2-neutraal produceren. Hoewel de focus nu ligt op Ridderkerk, wordt de productielocatie in het Verenigd Koninkrijk ook niet vergeten. "Dat zal de volgende stap zijn. Het is zeker belangrijk dat we daar ook aan gaan werken. Ik denk dat het in heel de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk belangrijk is dat je aan verduurzaming werkt als bedrijf." De verduurzaming is met name ook een eis van de ketenpartners waaraan Jimmy Products levert. "Van grote retailers in België en Nederland en bioscoopketens krijgen we de vraag of wij in hun duurzaamheidsambities meelopen. Ook dáárom doen wij het, wij zijn onderdeel van hun keten en zij van de onze. De hele economie is gebrand op duurzaamheid. Daar willen we in meegaan als producent van producten van topkwaliteit."