Kindervoedingsbedrijf Ausnutria heeft over 2023 een ruim 5% lagere omzet geboekt. De winst daalde een veelvoud daarvan, maar toch bleef het bedrijf nog duidelijke zwarte cijfers draaien.
De omzet daalde ten opzichte van 2022 van omgerekend €997 miljoen naar €944 miljoen. De brutowinst zakte harder en ging van €434 miljoen naar €365 miljoen (-16%). De nettowinst kwam uit op €22,3 miljoen, wat 19,4% ofwel €5,3 miljoen minder was dan in 2022.
Malaise China
Volgens Ausnutria werd dit veroorzaakt door de malaise op de Chinese zuivel- en kindervoedingsmarkt als geheel. Daar wordt het merendeel van de omzet geboekt. De teruggang was voelbaar in zowel het kindervoedingssegment op basis van koemelk, als in het geitenmelksegment. Het eerste segment kreeg wel de zwaarste klappen. De tegenvallende resultaten werden enigszins gecompenseerd door hogere verkopen van kindervoeding op basis van geitenmelk buiten China. Ook de verkoop van probiotica steeg.
Probiotica hond en kat
Opvallend is dat Ausnutria niet allen probiotica voor mensen op de markt brengt, maar ook voor honden en katten. Daar is in China een groeiende markt voor. De probiotica worden gemaakt door dochterbedrijf Bioflag.
Verlies deelnames
In het jaarverslag maakt Ausnutria ook melding van een aantal verliezen bij deelnames in Nederland. Zo boekte het een verlies van omgerekend €2,4 miljoen op de deelname in Farmel Holding en een verlies van ruim €300.000 op het belang in Amalthea bv, dat het in 2022 verwierf.
Ausnutria is ondertussen bezig met een stevige reorganisatie in Nederland, waarbij een groot aantal banen verdwijnt. Het bedrijf investeert anderzijds ook in een nieuwe elektrische melkpoedertoren in Heerenveen. Die zou eerst eind vorig jaar al worden opgeleverd, maar wordt nu volgens plan in de loop van dit jaar opgeleverd.