Een overvloedig aanbod van product, een zwakke prijs voor ruwe olie en een overvloedig aanbod van 'used cooking oil (UCO/afvalolie) uit China. Het zijn allemaal factoren die maken dat de prijs van sojaolie onder druk blijft staan.
Het zijn bovendien geen van alle invloeden vanuit de markt voor eetbare olie zelf. De beweging komt vanuit de brandstoffenmarkt. Zo gaat het echter veel vaker. De oliemarkten zijn alle met elkaar verbonden.
De laatste week lijkt de prijs van sojaolie in Argentinië wel weer iets aan te trekken, maar in de Verenigde Staten blijft de prijs voor sojaolie onder druk staan. Het komt vooral door de ontwikkelingen daar in de markt voor biobrandstoffen.
Aanvankelijk profiteerde vooral sojaolie van de toenemende vraag in de VS naar biobrandstoffen, maar met het toelaten van dierlijke vetten en ook goedkoop Chinees product onder het label van 'used cooking oil' zijn de prijzen voor biobrandstof, en daarmee vooral ook van sojaolie, sterk gedaald. De Amerikaanse overheid heeft tot nog toe geen invoerbeperkende maatregelen genomen tegen de Chinese UCO, zoals in de EU wel het geval is.
China is ondertussen nog altijd de grootste en dominante importeur van Braziliaanse soja en sojaproducten. India, dat geldt als de grootste importeur van eetbare olie ter wereld, haalt een belangrijk deel van de sojaolie die zij gebruikt uit Rusland, zoals het dat ook doet met raapolie.