Graan hebben is één, het op de juiste plek krijgen is een tweede. In Europa blijft de tarwe-export achterlopen op vorig seizoen. Oekraïense exporteurs hebben de wind meer in de zeilen. Door zorgt een voorgenomen verhoging van de spoortarieven voor onrust op de granenmarkt. Canadese exporteurs waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van de staking bij de graanterminals in Vancouver.
Het decembercontract voor tarwe op de Matif sloot gisteren €1,50 lager op €218,75 per ton. Op de CBoT sloot tarwe 0,8% lager op $5.78 per bushel. Ook maïs deed een stapje terug en leverde 0,4% in en kwam daarmee uit op $4.11¾ per bushel. Soja sloot 3 cent hoger naar $10.42¼ per bushel.
De EU heeft dit seizoen tot 22 september 5,86 miljoen ton tarwe geëxporteerd. Vorig seizoen werd in dezelfde periode 7,67 miljoen tarwe uitgevoerd. De achterstand in export loopt daarmee iets op ten opzichte van vorige week, van 23% naar 24%. Soja en maïs is er meer geïmporteerd dit seizoen. De EU heeft 4,72 miljoen ton maïs geïmporteerd tegen 4,23 miljoen ton vorig seizoen en 2,81 miljoen ton soja vergeleken met 2,73 miljoen ton vorig seizoen.
In Oekraïne loopt de graanexport beter dan vorig seizoen. Het Oekraïense ministerie van Landbouw maakte vandaag bekend dat dit seizoen tot 25 september 9,76 miljoen ton graan en oliehoudend zaad is geëxporteerd. Vorig jaar stond de teller deze tijd op 6,15 miljoen ton.
Kostprijsverhoging
Onder Oekraïense graantelers is onrust over plannen om tarieven voor het spoorvervoer te verhogen. Het staatsbedrijf Oekraïense Spoorwegen Ukrzaliznytsia wil de vrachttarieven met 7% verhogen. Volgens de Oekraïense boerenbond UCAB valt de tariefsverhoging voor boeren veel hoger uit. Het transport van lege wagons zou in de voorgestelde tarieven 67% duurder worden. "De kosten voor graantransport zouden 50 tot 60 grivna (circa €1 tot €1,30) per ton duurder worden. Dat is een extra kostenpost tot 2 miljard grivna (circa €44 miljoen) per seizoen voor de Oekraïense graantelers", zegt de UCAB in een statement. Door de oorlog en de sterk gedaalde graanprijzen hebben boeren in Oekraïne het al moeilijk volgens UCAB. Door het spoorvervoer duurder te maken komen boeren verder in de problemen en zou de graanproductie en -export verder terug kunnen zakken.
Staking
In Canada zijn er ook problemen in de logistiek. Gisteren hebben medewerkers van de zes grote graanterminals in de haven van Vancouver het werk neergelegd. De salarisonderhandelingen tussen de vakbonden en de werkgevers zijn vorige week zijn vorige week namelijk vastgelopen. Canada is de grootste exporteur van koolzaad en een belangrijke exporteur van tarwe. Volgens de Canola Council of Canada kan de staking grote financiële gevolgen hebben als bonden en werkgevers er niet snel uitkomen.
Het moment van de staking komt voor de Canadese boeren op een ongelukkig moment. De graanoogst is nog gaande in Canada en opbrengsten zijn gemiddeld goed. Boeren en handelaren willen c.q. moeten daarom een deel van de oogst snel afzetten op de wereldmarkt. Vancouver is de belangrijkste haven voor de export richting Azië. Een deel kan via havens in de VS verscheept worden. Als de staking een paar weken duurt zullen de gevolgen op de markt beperkt blijven volgens handelaren. Duurt de staking langer dan kan dat prijzen voor tarwe en koolzaad drukken op de Noord-Amerikaanse markt volgens experts.