FrieslandCampina

Achtergrond melk

FrieslandCampina maakt 'bevrijd' sprongetje

Eergisteren 09:00 uur - Klaas van der Horst

FrieslandCampina heeft vorig jaar een soort sprongetje van de kelder naar de zolder gemaakt, zo lijkt het. Het nettoresultaat was €470 miljoen beter dan in 2023, en inclusief nabetaling nog zo'n €109 miljoen hoger. Ook de voorschotmelkprijs voor de leden was prima.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Hoe deed het bedrijf dat? Het simpele antwoord kan zijn: met minder mensen en hogere verkoopprijzen. Toch is er nog wel iets meer nodig. Er zijn intern forse kostenbesparingen gerealiseerd, ter waarde van €315 miljoen. Daarmee is al ongeveer twee derde gehaald van het gestelde doel voor 2024 en 2025. Tevens is er één manier van werken doorgevoerd. Ook dat helpt.

In 2025 minder doelpunten
Verder werken alle zeven businessgroepen hard voor een optimaal eigen resultaat, zonder elkaar vliegen af te vangen, zo vertelt CEO Jan Derck van Karnebeek. "We hebben de al in het bedrijf aanwezige krachten vrijgespeeld, en als iedereen goed op elkaar is ingespeeld, scoor je vanzelf doelpunten."

Ook zaten allerlei marktomstandigheden mee. Dat is dan ook meteen de reden waarom Van Karnebeek voor het nu lopende jaar toch rekening houdt met iets minder doelpunten. Er zijn minder eenmalige meevallers te verwachten. De melkprijs die de leden ontvangen, zal relatief hoog blijven, maar zal de afzetmarkt ook weer meewerken? Er is veel onrust in de wereld, onder meer door dreigen van allerlei invoerbeperkingen en -tarieven. Hogere invoerheffingen voor Nederlandse zuivel in de VS zullen FrieslandCampina niet heel erg raken, want slechts zo'n 1% van de afzet bestaat uit kaasverkoop in de VS. De onrust die het dreigen met handelsoorlogen en dergelijke veroorzaakt, is evenwel niet goed voor het zakendoen, meent Van Karnebeek.   

Hard discounters ingepakt
Positief is wel dat vorig jaar bijna alle businessgroepen een positief resultaat hebben geboekt. In Europa en ook op de moeilijke Duitse markt is bovendien weer afzetgroei geboekt, zelfs bij 'hard discounters', zoals Aldi en Lidl. Daarbij is de verkoop naar het zich laat aanzien wel licht geholpen, doordat FrieslandCampina niet alle prijsverhogingen in de afzetketen heeft doorgegeven (het bedrijf spreekt hierbij van inflatiecorrecties). Er is dus een beetje marktaandeel (terug)gekocht. Toch heeft dit over het geheel genomen positief uitgepakt.  

Ingredients uitverkocht
In China profiteert FrieslandCampina van haar sterke positie op de kindervoedingsmarkt. Het zou daar met Friso het grootste buitenlandse kindervoedingsmerk zijn, zo citeert Van Karnebeek anderen. Het is bovendien een premium merk en profiteerde vorig jaar ook van het feit dat er weer meer kinderen werden geboren. De businessgroep Ingredients deed het zo goed dat het eind vorig jaar compleet was uitverkocht voor de hoogwaardige producten.

Niet alles glorieus
Niet alles verliep echter glorieus. In Nigeria kampt het bedrijf nog steeds met een hollende inflatie, al stijgt de afzet wel weer, terwijl de resultaten in Pakistan ook een klap kregen. Wisselkoersschommelingen in het algemeen kostten meer dan €300 miljoen aan omzet. Het eigen vermogen van het bedrijf sterkt dankzij het vrije deel van €164 miljoen uit de netto-winst wel weer aan, maar is nog niet hersteld van de afwaardering ter waarde van €302 miljoen die vorig jaar plaatsvond (negatief dividend).

Wat ook geen mooie ontwikkeling was dat het aantal ledenbedrijven vorig jaar met 416 stuks daalde en dat de melkaanvoer 319 miljoen kilo lager uitpakte. Er kwam nog juist 9 miljard kilo binnen. FrieslandCampina meent dat dit ook komt door het matige groeiseizoen en het effect van blauwtong, maar ook andere factoren zullen meegespeeld hebben. 

Dalende aanvoer, nieuwe leden
FrieslandCampina verwacht niet voor niets een verder dalende melkaanvoer. Van Karnbeek hoopt mede dankzij de goede resultaten ook weer nieuwe leden aan te trekken. Vorig jaar werden 48 nieuwkomers verwelkomd, en er zou nog eenzelfde aantal onderweg zijn. Het helpt dat de €5 per 100 kilo entreegeld is geschrapt en enkel nog per 100 kilo €8 aan leveringscertificaten nodig zijn om binnen te komen. Bovendien wordt eind dit jaar de fusie met Milcobel verwacht.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden