Albert Heijn

Achtergrond Verpakkingsindustrie

'Zorg dat je verpakking recyclebaar is'

14 Mei 2021 - Kimberly Bakker

Met de ontwikkelingen en de trends meegaan, is natuurlijk in elke sector een belangrijk item. Zo ook in de verpakkingsindustrie. En die sector kampt met heel veel trends. Immers, in bijvoorbeeld de farmaceutische hoek zijn de ontwikkelingen niet hetzelfde als in de foodsector. En in die foodsector is zowel vanuit de consument als vanuit de regering steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Hoe speelt de verpakkingsindustrie daarop in?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Consumenten hebben meer en meer aandacht voor duurzaamheid. Als we in de supermarkt staan, dan kijken we niet meer alleen naar de prijs, het uiterlijk en de productiewijze van bijvoorbeeld een aardappel. De verpakking speelt ook een rol. Is het verpakt in plastic, karton of glas of zit er misschien helemaal geen verpakking omheen. Het maakt uit. Dat maakt dat ook de verpakkingsindustrie moet innoveren. "Ik zie dat als een van de grootste trends in de verpakkingsindustrie op dit moment, sustainability", vertelt Patrick Koppejan, accountmanager Benelux bij Budel Pack.

Recyclen van materialen
Koppejan ziet dat vanuit de retail steeds meer interesse is in het soort verpakking dat in de winkel ligt. "Het moet recyclebaar zijn. Dit is een zwaarwegende factor. Dat zie je bij bestaande producten, maar ook bij de opstart van nieuwe producten." Volgens hem werd de trend twee tot drie jaar geleden al ingezet, maar zien we de verandering nu pas echt. "Vandaag de dag is er gelukkig ook meer aanbod in materialen. Karton blijft natuurlijk karton, maar je ziet op andere vlakken wel grote ontwikkelingen. Zo zijn wij bijvoorbeeld overgegaan van kraftpapier op 99% papier. Dan is het in de normale recyclestroom te verwerken."

Thomas Dohse, adjunct-directeur van de beurs Interpack, stelt wel dat het belangrijk is dat de verpakkingsindustrie daardoor niet inlevert op de kwaliteit. Tegelijkertijd moeten ook de kosten laag worden gehouden. "Duurzaamheid heeft daarmee een behoorlijke impact op het proces en op de verpakkingstechnologieën. De industrie moet nog efficiënter omgaan met grondstoffen. Ook heeft het invloed op het verpakkingsmateriaal, omdat bedrijven hierin steeds meer focussen op de circulaire economie", zo zei hij eerder bij Analyse Nederland.

Naast het borgen van de kwaliteit en het realiseren van kostenefficiëntie, zijn ook snelheid en flexibiliteit belangrijk voor de verpakkingsindustrie. Dat meldt Ambi Pack in een gesprek met Rabobank. Alleen door de productie op een slimme manier te organiseren, is het mogelijk om met de planningen van klanten mee te schuiven. Digitalisering en robotisering helpen daar volgens het concern zeker bij.  

Consument en regelgeving
Volgens Koppejan zijn het open deuren, maar "er moet nu wel echt op doorgepakt worden." Het ontstaan van deze trends komt volgens de accountmanager van Budel Pack door een combinatie van de wensen van de consument en de regels vanuit de Europese Unie. "Wij hebben natuurlijk niet direct met de consument te maken, maar de retailer wel. Een A-merk vindt het belangrijk om in te spelen op die trend van duurzame verpakkingen, terwijl de private labels dat als iets minder essentieel zien. Al met al kan je wel stellen dat de retail ons deze eisen oplegt. Zij doen dat natuurlijk weer gevoed door regelgeving en de publieke opinie."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden