Shutterstock

Achtergrond Grondstoffen

Factoren om in de gaten te houden op de suikermarkt

10 Juni 2024 - Alex Jurvillier

Het kan een uitdaging zijn om als foodbedrijf vat te krijgen op de marktbeweging van suikerprijzen. Zo beïnvloeden geopolitieke gebeurtenissen, oogstverwachtingen en andere factoren de suikernoteringen. Welke factoren kun je als food bedrijf in de gaten houden, voor meer grip op de markt?

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Brazilië is de absolute koploper op het gebied van suikerproductie, en zal dat komend marktjaar 2024/25 ook blijven volgens het Amerikaanse landbouwministerie USDA. Naar verwachting zal het land dan 44 miljoen ton suiker produceren. Berichten over bijvoorbeeld de Braziliaanse productie of suikerrietoogst heeft dan ook invloed op de suikerprijsbeweging. Suikerprijzen daalden in mei bijvoorbeeld fors, meldt de Wereldvoedselorganisatie, als gevolg van de sterke start van het Braziliaanse oogstseizoen.

Het is overigens goed om te letten op het verschil tussen suikerriet en rietsuiker. Dat zie je snel over het hoofd, maar dat is wel degelijk een verschil. Suikerriet is de plant zelf, rietsuiker het product. Oogstcijfers over suikerriet zijn logischerwijs veel hoger dan de cijfers over suikerproductie.

India
India is de op twee na grootse suikerproducent ter wereld. Maar let op, het land hanteert momenteel een exportverbod. India is de allergrootste consument van suiker, die schatting ligt op 32 miljoen ton voor komend marktjaar. Het land hanteert een suikerquotum voor de export om de binnenlandse markt te beschermen, schrijft het USDA. Berichten over de voortzetting van dit quotum of dat India mogelijk haar exportverbod uitstelt, kunnen invloed hebben op de suikerprijzen.

Ethanol en ruwe olie
Twee grondstoffen, suikerbieten en suikerriet (niet te verwarren met rietsuiker, het eindproduct) zijn de grondstoffen van suiker. Die wereldverhouding ligt volgens de Europese Commissie op 20% suikerbieten en 80% suikerriet. Overigens komt 50% van de mondiale hoeveelheid bietensuiker uit Europa. Als grootste producent van rietsuiker, staan Braziliaanse verwerkers vaak voor een dilemma. Wordt suikerriet verwerkt tot suiker, of ethanol? Dat ligt nog enigszins complex.

80% van het wagenpark bestaat in Brazilië uit flex fuel vehicles, schrijft marktbureau Czarnikow. Dat zijn auto's die zijn ontworpen om op meer dan één soort brandstof te rijden, zoals benzine, ethanol of een mix daarvan. Brandstoffen concurreren met elkaar. Stijgt de prijs van ruwe olie, dan stijgen benzineprijzen doorgaans mee. Ethanol kan dan meeveren om concurrerend te blijven met de benzineprijs. Dit is een van de vele factoren waar suikermolens in Brazilië op kunnen anticiperen. In de regel wordt er meer geproduceerd van hetgeen het meest oplevert.

Geopolitiek
Wanneer er onrust ontstaat in een belangrijk doorvoergebied, door bijvoorbeeld oorlog of andere conflicten die de onrust hebben getriggerd, kunnen één of meerdere handelsstromen worden beïnvloed. Dat kan suikerprijzen opvoeren. Zoals dit jaar op de Rode Zee, waar meerdere conflicten plaatsvonden. Maar ook de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Hogere energieprijzen kunnen bijvoorbeeld tot toegenomen productiekosten leiden. Rusland is daarnaast zelf een grote producent van suikerbieten. Nieuwsberichten omtrent de oorlog kunnen indirect van invloed zijn op de suikermarkt.

En zo zijn er nog tal van factoren die de suikernoteringen kunnen beïnvloeden. Om nog maar niet te beginnen over weerfenomenen zoals El Niño die invloed hebben op oogstverwachtingen en het marktsentiment prikkelen. Of de wisselkoers tussen de Braziliaanse real en de Amerikaanse dollar. Daarnaast spelen de beslissingen van suikerverwerkers een grote rol en kunnen die bijvoorbeeld worden beïnvloed door de prijs en beschikbaarheid van kunstmest, plantenziekten en wereldvoorraden. Elk seizoen en elke oogst heeft zijn eigen sterke en zwakke elementen, evenals kansen en bedreigingen vanuit de markt. De markt moet het hele jaar door met een scherp oog in de gaten worden gehouden.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden