De coronacrisis zorgt niet alleen voor financiële uitdagingen bij horecaondernemers, ook in praktische zin is het afgelopen jaar veel veranderd. Denk aan het ontwikkelen van een online bestelomgeving, het realiseren van een afhaalmenu en/of het samenstellen van maaltijdboxen. Creativiteit en innovatie zijn van groot belang geweest. In de webinar van Rabobank kijken onder andere Jonnie en Thérèse Boer en Jos Klerkx terug naar de uitdagingen én eurekamomenten die deze pandemie met zich mee heeft gebracht.
15 maart. Het is een datum die in het geheugen van de Nederlandse ondernemers in de horeca- en recreatiesector gegrift staat. "De laatste gasten van de lunch vertrokken net bij onze brasserie toen we te horen kregen dat we een half uur de tijd hadden om iedereen voor het diner af te bellen", vertellen Jonnie en Thérèse Boer van Restaurant De Librije tijdens de webinar van Rabobank. "Hoewel we natuurlijk verslagen waren, dachten we tegelijkertijd: 'Ach zo lang zal het vast niet duren. In de tussentijd kunnen we mooi opknappen.' Niets bleek minder waar. We hadden ook echt niet verwacht dat het tien weken zou gaan duren."
Ook Jos Klerkx, sectormanager Horeca & Recreatie bij Rabobank, zag die verrassing. "Er was bij ons direct paniek op de zaak. Als bank moesten we natuurlijk zo snel mogelijk zekerheid kunnen bieden aan de ondernemers. Kort gezegd hadden we een weekend de tijd om heel wat zaken te regelen. Denk bijvoorbeeld aan uitstel van betaling", zo vertelt hij.
Gedwongen om te innoveren
De coronacrisis zorgde ervoor dat bedrijven gedwongen werden te innoveren. "In eerste instantie stonden wij daar huiverig tegenover", aldus Thérèse Boer. "Onze voornaamste vraag was of we onze kwaliteit dan zouden kunnen waarborgen. Toen hebben we besloten om geen afhaalmaaltijden of andere maaltijdboxen te initiëren." En dat had volgens Jonnie en Thérèse Boer geen heel grote gevolgen. "Toen we uiteindelijk namelijk weer open mochten, hebben we vier uitstekende maanden gehad. We hebben ons verlies toen kunnen terugverdienen."
Maar, toen ontstonden er geruchten over een tweede lockdown. "Dat deed ons wat. Het maakte ons onzeker. En dus werd besloten om toch te innoveren. "Via een aanvraag zijn we tot het idee gekomen om samen met bedrijven of andere groepen te koken. We hebben maaltijdboxen samengesteld en via Zoom koken we de gerechten dan samen", aldus Jonnie Boer. Dit doen we inmiddels drie of vier keer per week. Hoewel het niet hetzelfde is als je gasten verwennen met tafelbeleving, geeft dit toch ook wel een mooi gevoel", vult Thérèse Boer aan.
Toch heeft die tweede lockdown meer impact dan de eerste, verwachten beiden. "Onze liquiditeit neemt wel toen, maar voor veel bedrijven is dit echt een zenuwslopende tijd", aldus de eigenaren van De Librije. Ook Klerkx ervaart dat. "We krijgen weinig aanvragen om het over de geldzaken te hebben. Ik ben van mening dat ondernemers zich eerder moeten melden. Zo kun je ervoor zorgen dat je de geldzaken straks – wanneer de horeca weer open mag – goed op orde hebt en je op leukere dingen kunt focussen."
Heb je dat al gedaan? "Kijk dan eens naar andere initiateven die straks kunnen helpen het rendement te verbeteren", meldt Klerkx. Hij doelt daarmee onder meer op de 'Food Waste Challenge' die Rabobank organiseert. "Dit is iets waar je nu al mee aan de slag kan gaan. Voedselverspilling is wereldwijd een groot probleem. Denk daar eens over na en kijk hoe jij met je onderneming een steentje kan bijdragen. Het kan zomaar eens meer 2% tot 5% meer rendement opleveren."
'Blijf positief'
Het opengaan van de gehele horecasector lijkt echter nog ver weg. Dus je zou zeggen dat het optimisme plaats heeft gemaakt voor een negatief onderbuikgevoel. "Bij ons niet. Als eigenaar/ondernemer ben je de motor van je bedrijf. Je moet positief blijven en iets omhanden hebben. De ministers hebben ook geen gemakkelijke baan. Het heeft geen zin om hier telkens kritiek op te uiten", vertelt Thérèse Boer.
Jonnie Boer vult aan: "Natuurlijk vinden wij ook dat er zaken zijn die beter kunnen. Ik had bijvoorbeeld het liefst maatwerk gezien in de regelingen. Nu wordt alle horeca onder één pet geschaard, terwijl een restaurant, café en terras toch echt niet hetzelfde zijn. In de Verenigde Staten krijgen ze helemaal niets aan compensatie. Wij krijgen tenminste nog iets. Uiteindelijk moet je het als ondernemer zelf doen. En dat optimisme moet je ook uitstralen naar je personeel. Uiteindelijk zal het allemaal wel goedkomen, het duurt gewoon even."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.