Bierbrouwer AB InBev werkt sinds eind april met een elektrische tankbierwagen. Het wil de horeca zo CO2-neutraal beleveren. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. In eerste instantie worden alleen de horecabedrijven in de provincie Noord-Brabant met deze vrachtwagen beleverd, maar het doel is wel om binnen enkele jaren alle horeca in Nederland op deze manier van bier te voorzien.
De eerste elektrische tankbierwagen is door AB InBev in gebruik genomen. De bierbrouwerij zet hiermee een eerste stap in het CO2-neutraal beleveren van de horeca. De elektrische vrachtwagen, bedrukt met de uitstraling van Bud, zal in eerste instantie alleen de horecagelegenheden in de provincie Noord-Brabant voorzien van bier. Het doel is wel om binnen enkele jaren op te schalen naar alle horeca in Nederland. Daarom onderzoekt het ook andere (proto)types van elektrische vrachtwagens, meldt het bedrijf in een persbericht.
"De Emoss vrachtwagen stoot geen CO2 per rit uit en zal rijden vanuit de Dommelsche Bierbrouwerij. De actieradius is maximaal 180 kilometer. We zijn ook volop met logistieke partners in gesprek om ook groothandels en supermarkten nog schoner en stiller te kunnen beleveren. Met deze eerste elektrische vrachtwagen willen we ervaring opdoen", aldus Michele van Spilbeeck, horecadirecteur bij AB InBev. "Met name de nog beperkte actieradius van elektrisch vrachttransport is een uitdaging, zeker in combinatie met het relatief hoge gewicht van bier."
Duurzaamheid steeds belangrijker
Het is niet de eerste stap richting duurzaamheid. Over de afgelopen jaren investeerde het al fors in een duurzame vloot. Daaronder vallen ook de LNG-trucks (Liquid Natural Gas). Ook wordt al het bier in Nederland (zoals Hertog Jan, Bud en Jupiler) door middel van 100% hernieuwbare elektriciteit gebrouwen. "Ons doel is de CO2 footprint in onze hele keten verder te minimaliseren, investeren in emissievrij transport is daarbij een belangrijke pijler."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.