2,5 jaar geleden begonnen als een afstudeeropdracht, staat Mayoneur - een mayonaise zonder eieren - nu op het punt de Nederlandse supermarktschappen te bestormen. En er wordt ook al voorzichtig over de grens van de oosterburen gekeken.
De vegan mayonaiselijn bereikte vorige maand een mijlpaal toen er een contract werd getekend met de Detailresult Groep. Daarmee kwam het product in de Dirk en Dekamarkt te liggen. "We hebben daar een actie gedaan, de probeerprijs is ongeveer 52% van de normale prijs. Dirk en Deka hadden 10.000 flesjes besteld, maar we hebben er daar al 23.000 verkocht", vertelt Geert Kranendonk, die samen met Glenn Kruisselbrink het merk heeft opgericht.
Het product blijft in het assortiment, vooralsnog alleen met de smaken avocado en truffel. "We hopen de aankomende periode met nog meer producten. Basismayo eet iedereen, dit zijn meer uitgesproken smaken." Het assortiment van Mayoneur bestaat uit zeven smaken, naast avocado en truffel ook naturel mayo, wasabi, mango, knoflook en mosterd.
Gesprekken met Vomar, Albert Heijn, Jumbo en Hoogvliet
Er lopen ook gesprekken met Vomar, Albert Heijn, Jumbo en Hoogvliet, aldus de oprichter. Momenteel wordt de mayo op 35 XL AH-locaties getest. "Daar liggen we in het vegan-schap. Nu zijn we aan het testen hoe het gaat. In week 34 verwachtten we de uitrol met hoeveel winkels, locaties en sauzen het worden. Dit is een spannende periode, maar we gaan er wel vanuit dat we er komen te liggen. Het draait om de rotatiecijfers. Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken."
Rond of na de zomer hoopt Mayoneur in de schappen van Jumbo en Albert Heijn te liggen. Liever eerder, want 'het barbecueseizoen komt eraan'. 1 juni begint een marketingactie waarbij twee The Bastard-barbecue's weggegeven worden in combinatie met de sauzen.
Het doel van de ondernemers is dat Mayoneur uiteindelijk verkrijgbaar is in heel Europa. "We hebben al twee afnemers in Griekenland en Duitsland en eentje in Portugal. En we zijn aan het kijken met iemand die kan helpen bij de Duitse supermarktketen Edeka. Drie weken geleden hebben we een aantal samples naar Japan gestuurd en een call gehad met mensen uit Tokio. Ze zijn nu aan het kijken wat mensen ervan vinden. Het is een long shot, maar wie weet."
Selling point
Veganmayo's bestonden er al. Wat is het selling point van Mayoneur? "Andere plantaardige mayo's zijn vaak op basis van veel olie. Tussen 600 en 0 calorieën zit veel verschil. Die zonder calorieën hebben ook weinig smaak. Wij bieden de volledige smaak, maar met minder calorieën, dat is wel heel moeilijk te vinden. En wij werken met groente, fruit en specerijen", zegt Kranendonk. Daarnaast werkt Mayoneur samen met Trees for All waarbij bomen worden geplant voor CO2-compensatie. "Per verkocht flesje gaat daar een X-bedrag heen. Er zijn al 150 bomen geplant."
Vorig jaar waren de oprichters van het merk in het tv-programma Dragons' Den, waar ze geen investering binnenhaalde. 2,5 jaar geleden lanceerden het tweetal Mayoneur als afstudeeropdracht van de opleiding Ondernemerschap aan de Hogeschool Rotterdam. "Ja, ik denk dat we op school wel als case worden gebruikt", lacht Kranendonk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.