Een hamburger op basis van zeewier en micro-algen. Het is hét product dat Mark Kulsdom verkoopt onder de merknaam 'Dutch Weed Burgers'. Op grote festivals als Lowlands, in diverse restaurants en in de supermarkt, het product vloog over de toonbank. Maar een internationale doorbraak bleek lastig en ging voor de oprichter bovenal te langzaam. Daar lijkt nu verandering in te komen door de overname door het Livekindly Collective.
De oorsprong van de Dutch Weed Burger ontstond in 2012 tijdens een roadtrip langs veganistische restaurants in New York. Kulsdom maakte daar samen met zijn zakenpartner Lisette Kreischer een documentaire over plantaardig voedsel. In Nederland is hij vervolgens op zoek gegaan naar een product dat zeewier als eiwitbron had. Drie maanden later ontstond de Dutch Weed Burger. En dat bleek een binnenlands succes. Op festivals als Mysteryland en Lowlands vlogen de burgers over de toonbank. Maar nu is het tijd voor een nieuwe stap.
Internationalisering realiseren
Dutch Weed Burgers gaat namelijk nog deze maand op in het Livekindly Collective. Het doel van die fabrikant van vleesvervangers is om wereldwijd een van de grootste bedrijven in plantaardig voedsel te worden. Die ambitieuze doelstelling past eveneens bij Dutch Weed Burgers-CEO Mark Kulsdom. "Ik wilde altijd al aanhaken bij een grote partij en dit is 'by far' de beste club daarvoor. Onder meer omdat het geen fossiele corporate is, maar er juist een nieuwe cultuur wordt gebouwd. Daar willen wij graag aan meewerken."
Kulsdom heeft de partij, die in minder dan een jaar tijd €535 miljoen aan groeikapitaal ophaalde en eerder dit jaar ook al vier bedrijven overnam, dan ook zelf benaderd. "Ik wilde zelf heel graag uitbreiden, maar we realiseerden ons dat het te langzaam zou gaan. Daarnaast hadden we simpelweg het netwerk niet. Door de overname van Livekindly Collective wordt ons reikwijdte veel groter dan dat we solo hadden kunnen bereiken." Kulsdom blijft zelf wel gewoon actief betrokken zijn bedrijf. "We gaan eigenlijk op in Livekindly en blijven daarmee dus zelf gewoon voor The Dutch Weed Burgers werken." Het overnamebedrag wil het niet bekendmaken.
Afrekenen met oude industrieën
Het uiteindelijk doel is voor Kulsdom om voor eens en altijd af te rekenen met de oude industrieën. "Die zijn niet meer van deze tijd en moeten zo snel mogelijk worden uitgefaseerd. We moeten bouwen aan een ideaal in de toekomst en bijdragen aan de ontwikkeling naar een hoge vorm van beschaving. Dieren eten hoort daar niet bij. Daar streven we naar." Een ander doel is dus de verdere expansie naar het buitenland, met specifieke interesse in Zweden, Finland en het Verenigd Koninkrijk.
Maar allereerst is het voor Kulsdom tijd voor een klein feestje. "Dit soort dingen doe je niet alleen, maar juist met de energie en inzet van veel verschillende mensen. Die willen we allemaal bedanken in de vorm van een klein feestje. De samenwerking is snel tot stand gekomen, dus we zijn vooral heel nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren, maar laten ons ook aangenaam verrassen en gaan gewoon met vol vertrouwen mee in de stroom."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.