De DMK Group heeft ondanks de coronacrisis een stabiel boekjaar 2020 achter de rug. De Duitse zuivelgigant, waar DOC Kaas onderdeel van uitmaakt, kijkt tevens optimistisch naar het lopende jaar.
Over het algemeen heeft de DMK Group ondanks de uitdagingen van de coronacrisis vorig jaar naar eigen zeggen goed gepresteerd, al kwamen de omzet en de winst net iets lager uit dan in 2019. De omzet ligt met €5,6 miljard onder de €5,8 miljard van 2019. Het netto resultaat lag met €24,9 miljoen circa €0,6 miljoen lager dan in 2019. De solvabiliteit blijft stabiel op 33,8% Volgens DMK kon het concern de uitbetalingsprijs aan de aangesloten melkveehouders op jaarbasis stabiel houden, terwijl de gemiddelde melkprijs over heel 2020 daalde ten opzichte van 2019.
De coronacrisis drukt ook dit jaar nog een duidelijke stempel op de zuivelmarkt, doordat het consumentengedrag is veranderd. Voor dit jaar is DMK echter optimistisch. Dit komt doordat het jaar beter van start is gegaan op de productmarkten dan verwacht. Zoals ook duidelijk naar voren kwam in de DCA-zuivelnoteringen, die zijn flink gestegen.
Toekomstvisie
Ondanks de uitdagingen van de coronacrisis is DMK de uitvoering van de opgestelde mijlpalen voor de visie 2030 niet uit het oog verloren. Dit betreft onder andere verkoop van de ijsfabriek in Haaren en verkoop van dochteronderneming Sanotact, overnames en integraties, de bouw van een nieuwe fabriek in Rusland en reorganisatie en modernisering van het gehele financiële gebied.
DMK zegt met deze koers goed gepositioneerd te zijn voor toekomstige crises, marktschommelingen en nieuwe kansen. "2020 heeft ons corona-wise uitgedaagd, maar heeft ons niet uit koers gebracht. We werken de komende projecten uit als onderdeel van onze strategie - dat is wat we in 2020 hebben gedaan ondanks de pandemie en dat is wat we ook in 2021 zullen doen," aldus CEO Ingo Müller.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.